In tien jaar tijd is veel veranderd

Bescheidener ambities, deemoediger top

Bestuursvoorzitter Gerrit Zalm sprak gisteren bij de bekendmaking van de beursgang over het oude en nieuwe ABN Amro. De bank van tien jaar geleden en de bank van nu in vier verschillen.

DE CULTUUR

2005. Groot, eerbiedwaardig, trots, maar ook arrogant. Zo staat de ABN Amro in 2005 bekend. Bij dat imago hoort een gezicht. Dat van topman Rijkman Groenink. Hij verandert het Nederlandse ABN Amro in een global player naar Angelsaksische snit. Niet dat iedereen daar binnen de bank gelukkig mee is. Wel blij zijn de zakenbankiers, die met onduidelijke financiële producten grote winsten maken en daar zelf niet slechter van worden.

2015. De zakenbankiers zijn vertrokken, net als de oude top met hun mondiale expansiedriften. De hautaine Rijkman Groenink is vervangen door Gerrit Zalm, iemand die niet bang is door de knieën te gaan. Hij deed het eerder dit jaar nog, toen rumoer ontstond rond de loonsverhoging van zes directieleden. Zelf kreeg hij die verhoging niet. Toch zei Zalm dat het zijn schuld was, dat hij beter had moeten weten.

DE AMBITIES

2005. Nederland is te klein voor ABN Amro. De top van ABN Amro droomt ervan een multinationaal bedrijf te zijn waarbij de zon nooit onder gaat. Dat lukt aardig. ABN is actief in zestig landen en koopt gerenommeerde buitenlandse banken op, zoals het Italiaanse Antonveneta en het Braziliaanse Banco Real. Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië zijn de continenten waar ABN Amro wil groeien. En de bank vergeet de aandeelhouders niet. ABN moet tot de top gaan behoren als het gaat om rendement voor de aandeelhouders.

2015. Op het hoofdkantoor in Amsterdam was de boodschap gisteren helder. "We keren terug naar de kern", zei bestuurder Wietze Reehoorn. Die kern ligt in Nederland, waar de bank in 1824 begon, met Nederlandse klanten. Internationale ambities? Die zijn fors bijgesteld. ABN Amro is actief in nog maar twintig landen. Dat vindt bestuursvoorzitter Zalm voldoende.

DE KERNWAARDEN

2005. Integriteit gaat voor alles, zo is te lezen in het jaarverslag. De bank start zelfs een speciaal programma voor de medewerkers. 'Onze waarden in actie: integer handelen'. Maar wat is integer? Ondanks het programma verkocht de bank in die tijd financiële producten die men nu niet meer zo integer vindt.

2014. Het woord integriteit is vervangen door gelijksoortige waarden als betrouwbaarheid en deskundigheid. Zalm hamerde gisteren op het belang van een goede reputatie. Dat deden de bestuurders in 2005 ook. Of het niet alleen bij woorden blijft, zal dus nog moeten blijken.

DE CIJFERS

2005. Nog net geen 100.000 voltijdbanen telt ABN in 2005. De verdiensten zonder aftrek van belastingen en andere kosten zijn goed voor 6,3 miljard euro. Op de totale balans staat 881 miljard. De winst bedraagt 4,4 miljard euro.

2014. ABN Amro heeft nog 22.000 voltijdbanen. De verdiensten zonder aftrek van belastingen en rentekosten zijn gedaald naar 3,2 miljard. De totale balans is meer dan gehalveerd en goed voor 386 miljard. De winst in 2014 was anderhalf miljard euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden