Reportage

In Seoul knappen Koreanen graag een uiltje in het slaapcafé

Een slaapcafé in gebruik. Beeld casper van der veen

Veel Koreanen werken keihard en hebben weinig tijd om te slapen. Ondernemers spelen daar op in en bieden een rustplek.

"Ik ben hier omdat het gisteren nogal laat geworden is", antwoordt Oh Ye-jin (24) wanneer haar gevraagd wordt waarom zij een 'slaapcafé' bezoekt. Feestje gehad? "Nee, ik was tot laat aan het studeren en moest vanochtend alweer aan de bak. En op mijn bureau op de universiteit slaap ik slecht."

Dan is zij aan het goede adres bij Shim Story, een van de vele slaapcafés die de afgelopen jaren opgezet werden in het bedrijvige Seoul. Sinds 2014 zijn er tientallen van deze rustplaatsen geopend in Zuid-Korea. Dat land kan ze goed gebruiken: van alle Oeso-landen slapen Zuid-Koreaanse werknemers het minst en werken zij na de Mexicanen de meeste uren, bijna anderhalf keer zo veel als Nederlands personeel.

De formule is nog relatief nieuw en de etablissementen verschillen dan ook nogal van elkaar. Café Nazzzam bestaat uit één grote ruimte met hangmatten waar kalmerende natuurgeluiden uit de speakers vloeien en koele, frisse zuurstof de kamer in wordt gepompt. Mr. Healing, een keten met inmiddels zestig filialen, specialiseert zich in ruimtes met massagestoelen.

Het uitsluitend voor vrouwen toegankelijke Beauty Sleep heeft volledig ingerichte ruimtes met bedden. Shim Story biedt voor ieder wat wils: een massagestoel, ligstoelen in een lounge of individuele ruimte of een hele eigen slaapkamer met bed. De prijzen lopen uiteen van 2,30 euro tot 10 euro voor een uurtje rust.

Rooddoorlopen ogen 

Shim Story, gevestigd in het rijke en drukke Gangnam, bevindt zich nog in een proeffase. "Ik probeer een soort 'thuis' voor mensen in de stad op te zetten dat meer ontspanning biedt dan hun eigen woning", verklaart eigenaar Jung Oon-mo met een glimlach in de lounge van zijn zaak. "Dit omdat de omstandigheden voor slaap en ontspanning optimaal zijn gemaakt in het slaapcafé."

Voor de 47-jarige Kim San-ho, inmiddels kind aan huis in een van de etablissementen, was het in het begin wel wennen om in een café te gaan dutten. "Maar op een gegeven moment zei ik gewoon tegen mijzelf dat het nú tijd was om te slapen. Ik werk gemiddeld vijftien uur per dag, dus ik moet het gewoon tussendoor in mijn schema passen om de dag door te komen."

Voor Lee Jae-hoon (28) zijn de cafés een uitkomst. "Ik slaap al jaren te weinig door werk en studie en voelde altijd de behoefte om gedurende de dag even op te laden", aldus de student. "Er waren echter nooit geschikte plekken voor, totdat dit werd geopend."

Een man in pak met rooddoorlopen ogen die een van de zaken in sjokt wil geen vragen beantwoorden. "Dat zou alleen maar van mijn slaaptijd af gaan", aldus de klant.

Verderop snurkt iemand in een ligstoel zo hard dat Jung tot tweemaal toe een zinsnede moet herhalen. Op de vraag of mensen niet een dutje in hun eigen bed kunnen doen, antwoordt eigenaar Jung Oon-mo lachend. "Heb je wel gezien hoe groot Seoul is? Mensen hebben iets dicht bij hun bedrijf nodig."

Hangmatten in een slaapcafé Beeld casper van der veen

Siëstacultuur 

Daar heeft Nazzzam in ieder geval goed op ingespeeld. Het hangmattencafé kijkt uit op een groot bedrijfspand van autofabrikant Hyundai. Oprichtster Jung Ji-un liet zich inspireren door de Spaanse siëstacultuur. "Toen ik mensen op hun bureaus zag slapen, besefte ik dat Seoul een tekort heeft aan rustplaatsen. Ik wil laten zien dat het op tijd nemen van rust juist bijdraagt aan een efficiënte werkcultuur. Dat moet nog doordringen tot werkgevers, maar er wordt vooruitgang geboekt."

Ook CGV, de grootste bioscoopketen van Zuid-Korea, probeert een graantje mee te pikken. Daar kunnen klanten in twee vestigingen in een verstelbare bioscoopstoel liggen onder een dekentje terwijl de zaal gevuld wordt door natuurgeluiden.

Mochten Zuid-Koreanen ineens voldoende gaan slapen, dan verwachten de ondernemers nog geen problemen. "Het gaat niet alleen om het compenseren van slaap", aldus vertegenwoordiger Lee Sang-mok van Mr. Healing. "Wij bieden rust en ontspanning aan als product, daar is veel behoefte aan." Jung valt hem bij: "Jongeren zijn altijd bezig met hun smartphone en zitten 's nachts te gamen. De jeugdcultuur wordt rusteloos en gestrest. Wij bieden daar een uitweg."

Mr. Healing is al bezig met de volgende stap. "Tot nu toe richtten we ons op individuen, met name werknemers, studenten en jonge moeders", zo verklaart Lee in zijn kantoor. Maar de focus wordt verlegd naar bedrijven. "We hebben net een contract afgesloten om bij Naver (een Zuid-Koreaanse variant van Google, red.) rustruimtes in te richten."

Niet iedereen vindt de trend goed nieuws. "Het feit dat deze plekken zo populair zijn, geeft aan hoe ongezond de werkcultuur is in dit land", zegt de 35-jarige Seo in koffieketen Holly's. Meer tijd om te praten heeft ze niet. "Ik moet weer aan het werk."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden