In moeilijke tijden kiest de adverteerder voor de televisie

Als een adverteerder moet kiezen tussen reclame maken op televisie of bij online video's, dan kiest hij nog altijd voor de tv. Online videoplatforms als Uitzendinggemist.nl en RTL XL, zagen hun advertentie-inkomsten in 2012 met ruim twintig procent verminderen, bij tv was die daling met vijf procent een stuk minder, blijkt uit cijfers van Spot, het marketingcentrum voor tv-reclame.

Directeur Michel van der Voort: "In tijden dat het economisch slecht gaat en de mediabudgetten kleiner worden, kiest een adverteerder voor zekerheid. Tv bestaat nu al jaren. Adverteerders snappen het medium, ze weten de volgende dag precies wie er keken. Dat ligt bij online video anders, het is voor veel adverteerders nieuw en er zijn minder data over beschikbaar."

Bovendien neemt de tijd die Nederlanders besteden aan televisie-kijken nog altijd toe. In 2012 was dat gemiddeld vijf minuten langer dan in 2011, wat neerkomt op 3 uur en 16 minuten per dag. Dat betekent dat we inmiddels meer dan twintig procent van de tijd dat we wakker zijn voor de tv zitten, concludeert Spot. "Zolang wij nog massaal tv-kijken, zal de adverteerder daar nog massaal aanwezig willen zijn", aldus Van der Voort.

Hoe komt het dat het medium nog altijd zo populair is? Het wordt gezien als een van de beste manieren om thuis te ontspannen, zegt de Spot-directeur.

"Tv-kijken heeft nog steeds een belangrijke sociale rol. Dat zie je zelfs bij jongeren, ze kijken het liefste samen. Al betekent dat tegenwoordig niet meer per se dat zij naar hetzelfde scherm kijken. Live streamen op tablets en smartphones hoort daar bijvoorbeeld ook bij."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden