In India eindigt WK-duel met aftrap

NEW DELHI - Wat de Britten ook in India achterlieten, voetbal zeker niet. In het oosten van het Zuidaziatische land, in de deelstaat West-Bengalen, wordt de sport nog wel gespeeld. Maar India is toch vooral het land van cricket, een sport die op bijna elke straathoek wordt beoefend.

KEES BROERE

Toch hebben de Indiase autoriteiten, die de absolute macht bezitten over de staatszender Doordarshan, alle moeite gedaan de uitzendrechten van het WK voetbal in de Verenigde Staten in de wacht te slepen. Met succes. De grote concurrent, de via de satelliet over heel Azië uitzendende STAR TV van Rupert Murdoch, had het nakijken.

Het tijdsverschil met India is bepaald niet in het voordeel van India. Veel wedstrijden worden gespeeld, als het land geacht wordt in diepe nachtelijke rust te zijn. Maar uitzendrechten scheppen verplichtingen; alle wedstrijden worden live uitgezonden. Het maken van grappen over werkverzuim is de cartoonisten wel toevertrouwd.

De ernst waarmee het voetbalcircus aan de kijkers wordt vertoond, houdt echter geen gelijke tred met de deskundigheid van de programmamakers. Indiërs zelf zijn gewend aan de vaak potsierlijke Doordashan-stijl. Maar voor buitenlandse gasten in India levert het WK minstens zoveel ergernis als vermaak.

De wedstrijden die in de Verenigde Staten vroeg in de middag beginnen, en daarmee in India om een uur of tien 's avonds, worden in een bijzondere volgorde uitgezonden. Het nationale nieuws is immers heilig; voor half elf is er niets dat met het nieuws kan concurreren. Het eerste half uur van de wedstrijden wordt dan ook pas na afloop uitgezonden.

Aan elke wedstrijd gaat een beschouwing van twee Indiase deskudigen vooraf. Een man spreekt de kijkers in het Hindi toe, de andere houdt het op het Engels, de 'verbindingstaal' voor veel mensen in India, een land waar honderden talen worden gesproken. Het duo gelooft in elk geval zelf in zijn deskundigheid: menig begin van de wedstrijd wordt gemist, omdat de heren nog niet uitgesproken zijn.

Tijdens het spel is er geen ruimte voor commerciële boodschappen. Dat is lastig, want Indiase bedrijven beschouwen het WK als stimulans voor de verkoop van hun produkten. Zelfs het vrouwenblad Femina, een Indiase kruising tussen de Cosmopolitan en de Libelle, meent dat haar lezeressen voetbalgek zijn.

Een marketing-deskundige meent daarop iets te hebben gevonden. En omdat India op alle niveaus toch al experimenteert met de wetten van de vrije markt, heeft deze deskundige bij Doordarsan een gewillig oor gevonden. Zijn oplossing: projecteer reclames op het beeld, tijdens de wedstrijden. Geen plaatjes van produkten, maar wervende teksten.

Zo kan het gebeuren dat een aanval van Oranje grotendeels onzichtbaar wordt omdat Times FM, een radiozender met populaire muziek, juist voor dat moment reclame-seconden heeft gekocht. De commentator roept iets over een prachtige pass van Koeman, maar de kijker ziet er bar weinig van.

De pauzes zijn opnieuw voor een deskundige, dat wil zeggen, als alle bedrijven die aan het WK een soort kwisje hebben gekoppeld, hun zegje hebben gedaan. Het tweetal is voor de verandering gaan staan. Het verhoogt hun autoriteit enorm.

Na afloop kan elke kijker meedoen aan de 'ontdek-de-scorer'-prijsvraag. Vijf fragmenten tonen ons vijf doelpunten. De hoofden van de makers zijn computergestuurd onherkenbaar gemaakt, als betrof het een uitzending van Crime Time. Wie drie van de vijf doelpuntenmakers herkent, maakt een kans op een reis naar Europa.

De echte voetballiefhebber wil natuurlijk uitgebreid kunnen nalezen wat hij op tv heeft gezien. Daar dient dan wel een dag mee te worden gewacht, want de meeste kranten sluiten reeds, als de eerste wedstrijd van de dag nog dient te worden gespeeld. Maar het wachten wordt met vaak drie speciale pagina's beloond.

Het zelf organiseren van een dergelijk toernooi zou voor veel Indiërs werkelijk het einde zijn. De FIFA piekert er evenwel vooralsnog niet over de Indiase velden te komen bekijken, Maar het gerucht gaat dat het land over niet al te lange tijd het WK-korfbal mag organiseren. Het wordt tijd dat behalve Femina zich ook een mannenblad op de advertentiemarkt begeeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden