In 'Horizon Zero Dawn' ga je met pijl en boog de robot te lijf

Aloy, de hoofdpersoon die probeert te ontdekken hoe haar wereld is ontstaan. Beeld AP
Aloy, de hoofdpersoon die probeert te ontdekken hoe haar wereld is ontstaan.Beeld AP

Horizon Zero Dawn, een nieuw Nederlands videospel dat enthousiast is ontvangen, slaat een andere weg in. De wereld na de apocalyps is niet grauw. En die vrouw is geen sekssymbool.

Het Nederlandse videospel Horizon Zero Dawn wordt getipt als de mogelijke 'game van het jaar'. Zes jaar werkte de Amsterdamse gameontwikkelaar Guerrilla aan zijn nieuwe PlayStation 4-spel, dat afgelopen woensdag verscheen. "Dit hadden we niet durven dromen," zegt Roy Postma (43), één van de makers, over de positieve ontvangst.

Horizon Zero Dawn speelt zich af zo'n duizend jaar in de toekomst. De makers hebben een wereld gecreëerd waarin de beschaving zoals wij die kennen is vergaan. De speler weet niet waarom. De overgebleven mensen leven met primitieve middelen in stammen en de wereld om hen heen wordt bevolkt door reusachtige robots. Hoofdpersonage Aloy groeit op als verstoteling zonder ouders in een stam waar sprake is van een matriarchie - moederschap is er heilig. Vaak zijn vrouwen in games slechts een sekssymbool, maar Aloy is een krachtige, eigenwijze protagonist. In de huid van Aloy gaat de speler op reis om te ontdekken hoe deze wereld is ontstaan en wat er met haar ouders is gebeurd.

Inventiviteit

Robotdinosaurussen met pijl en boog te lijf gaan klinkt absurd en vraagt veel inventiviteit van de speler. Dat is waarin Horizon Zero Dawn zich onderscheidt van andere spellen. "Hoe versla je robots die groter zijn dan een huis?," zegt Postma. "Je heb slimheid en behendigheid nodig om de zwakke plekken van je vijanden te vinden, anders kun je in deze wereld niet overleven. Daarom werkt het zo goed om als vrouw te spelen, want het gaat niet om kracht."

"In andere games of films zijn post-apocalyptische settings vaak grauw en duister," zegt Postma. "Wij wilden juist een mooie, overgroeide wereld maken in de stijl van een BBC-natuurdocumentaire."

Tekst loopt door onder afbeelding.

null Beeld Daarom werkt het zo goed om als vrouw te spelen, want het gaat niet om kracht.
Beeld Daarom werkt het zo goed om als vrouw te spelen, want het gaat niet om kracht.

Verkoopcijfers

In die wereld mag je op avontuur gaan en kun je doen wat je zelf wil. Door bepaalde opdrachten te volbrengen doe je ervaring op om beter te worden. Postma: "Je maakt echte keuzes in de game: hoe verbeter je de wapens van Aloy en hoe laat je haar reageren in gesprek met een ander personage? Daardoor creëer je verbondenheid met je hoofdpersoon." Gameontwikkelaar Guerrilla werd beroemd door de zogeheten Killzone-serie, schietspellen in een sciencefictionwereld waarin de speler van begin tot eind een vastgesteld pad volgt. Horizon Zero Dawn laat je met Aloy gaan en staan waar je wilt in een wereld honderd keer zo groot als die van Killzone. Volgens maker Postma nam de studio daarmee een gigantisch risico: "Van de schaal van de game tot de manier van vechten met vijanden: elk onderdeel van het spel was qua overstap de meest idiote uitdaging."

Hoe goed de recensies ook zijn, uit de verkoopcijfers zal blijken hoe succesvol Horizon Zero Dawn echt is. "Natuurlijk gaan we door," zegt Postma. "Maar hoe precies, moeten we nog uitzoeken. Om een deel twee te mogen maken moet iets wel verkopen. Vooralsnog lijkt het de goede kant op te gaan." De goede ontvangst hadden de makers niet zien aankomen. Postma: "Misschien komt dat wel door onze Hollandse nuchterheid."

220 makers in een studio in Amsterdam

De pre-productie van Horizon Zero Dawn begon in 2010. Een team van zo'n 30 man ging op zoek naar een nieuw concept, terwijl de rest van de studio doorwerkte aan het laatste deel van haar beroemde Killzone-serie. Veertig ideeën werden gepitcht, waarvan Horizon Zero Dawn er een was. Vanaf 2013 ging het complete Guerrilla-team van 220 mensen in een studio aan de Amsterdamse Herengracht aan de slag met de game. Verder werkten nog eens tientallen freelancers en een team in China mee aan het project. Schattingen van de productiekosten variëren van 40 tot 60 miljoen euro, waarmee Horizon Zero Dawn de duurste Nederlandse mediaproductie ooit is. Amerikaans gamemarkt-onderzoeksbureau SuperData Research schat dat Horizon Zero Dawn in 2017 vier tot zes miljoen keer over de toonbank zal gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden