In het warenhuis wordt een Koons een gewone spiegel

Wanneer is iets kunst? En welke rol speelt een museum daarbij? Het was gisteren precies een eeuw geleden dat Marcel Duchamp een urinoir kocht, het signeerde en de porseleinen pot inzond voor een tentoonstelling. De Franse kunstenaar wilde daarmee laten zien dat zelfs de meest banale voorwerpen kunstwerken kunnen zijn. Om te onderzoeken of hedendaagse meesterwerken hun betekenis ook buiten de museummuren kunnen overbrengen, draaide het Groninger Museum de gedachte van Duchamp om. Tot Goede Vrijdag toont het een van zijn topstukken, 'Christus en het lam' uit 1988 van de Amerikaan Jeff Koons, op een alledaagse plek: de accessoire-afdeling van de Amsterdamse Bijenkorf.


"Het hangt hier stiekem al twee dagen, zonder dat iemand wist dat het gemaakt is door een van de meest succesvolle nog levende kunstenaars", zegt directeur van het Groninger Museum Andreas Blühm. Het werk is een spiegel in een grillige goudkleurige lijst.


En wat leren we van het experiment? "Nu pas, nu we een tekstbordje hebben opgehangen, is het weer kunst. Geen enkele bezoeker heeft het de afgelopen dagen als zodanig herkend. Ik ben benieuwd of de winkelaars, medewerkers, maar ook kunstkenners de spiegel anders zullen waarnemen vanwege een plaat met uitleg. Alles en niets is kunst." Isabel Baneke

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden