In een vijandige stad in je eentje naar school

Giechelend vanwege zoveel media-aandacht loopt een tiental kinderen door de wijk Torrefiel in de Spaanse stad Valencia. Keurig volgen zij de knalgele borden en markeringen op de straten. Bij gevaarlijke kruisingen bieden buurtbewoners hulp, want door rood rijden en voetgangers van hun sokken rijden, dat doen ook automobilisten in Spanje.

Eindpunt van de drie aangelegde routes is openbare basisschool Colegio Antonio Machado. Samen met de gemeente, buurtorganisaties en de oudervereniging is de school het project 'De veilige weg naar school' gestart. Doel is de zelfstandigheid van kinderen bevorderen, meer beweging stimuleren (ruim een kwart van de Spaanse kinderen tussen drie en twaalf is te dik) en ouders ontlasten.

Het idee komt van een Italiaanse hoogleraar, die vindt dat steden ruimte moeten bieden aan kinderen en minder aan auto's. Andere Spaanse steden volgen de proef in Valencia met belangstelling.

Nu worden de meeste basisschoolleerlingen gebracht door ouders, opa's en oma's of verzorgers, vaak nog aangeduid als 'chica', de meid. De gemiddelde leeftijd waarop kinderen zelfstandig naar school gaan is 9,5 jaar. In Nederland gaat overigens één op de vijf basisschoolleerlingen zelfstandig naar school.

Een vergelijkbaar initiatief in Madrid, in 2007, mislukte uiteindelijk. Ouders durfden het toch niet aan om hun kinderen alleen op pad te sturen, met als belangrijkste argument de verkeersveiligheid. Door de stad lopen zes- tot achtbaanswegen. Een radiopresentator op de zender Cope over het initiatief: "Ik heb een kind van tien. Dat laat ik toch niet alleen, zonder ouders, dus echt helemaal alleen, naar school gaan?"

Maar in Valencia hebben ze van dat 'onveiligheidsgevoel' geleerd. Naast de knalgele borden hebben winkeliers en horeca langs de route borden voor hun ramen hangen waarop staat dat kinderen naar binnen kunnen lopen om hulp te vragen. Zebrapaden zijn opnieuw gewit, kruispunten bieden maximaal zicht en in de nabije toekomst moet de maximumsnelheid langs de route dertig kilometer per uur worden.

Concha Ramón, voorzitter van de oudervereniging, zegt dat het project vooral werkende ouders moet ontlasten. "Het bespaart ze een hoop tijd als ze direct naar hun werk kunnen in plaats van eerst de kinderen om negen uur op school af te zetten."

Oudere kinderen van werkende ouders zouden zelfs om vijf uur zelf naar huis kunnen gaan. De lesuren op openbare scholen in Spanje zijn negen tot twee uur, soms tot vier uur. Tot vijf uur bieden scholen, tegen een kleine vergoeding, naschoolse activiteiten aan. Ouders werken vaak tot acht uur 's avonds wat veel organisatorische problemen geeft.

Daarnaast hoopt Ramón dat kinderen op deze manier zelfstandiger worden en dat ouders hun kinderen meer vrijheden geven. In de Spaanse pers verschijnen met regelmaat stukken over kinderen die nooit buiten spelen (19 procent) en overbezorgde ouders. Psychologen waarschuwen dat ouders hun kinderen leren dat de wereld een vijandige plaats is.

Ramóns dochter van negen wil nu ook zelfstandig naar school lopen. "We gaan het proberen. Stukje bij beetje hoor, want voor mij als ouder is het ondanks deze veilige routes best spannend."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden