In een half uur via een buis van Parijs naar Amsterdam

Een schets van de 'Hyperloop', ontworpen door Elon Musk. Beeld REUTERS

Met meer dan 1100 kilometer per uur door een buis schieten om in een half uurtje van Los Angeles in San Francisco (zeg maar: Amsterdam-Parijs) te zijn. Het klinkt als sciencefiction, maar het is een echt plan. Bedacht door de Amerikaanse miljardair en ondernemer Elon Musk.

Omdat Musk eerder staaltjes van vernieuwing heeft laten zien, is het maandag in de VS gelanceerde idee voor een 'hyperloop' niet direct weggehoond als 'leuk bedacht, maar droom lekker verder'. Musk was mede-oprichter van het betaalsysteem Paypal en is eigenaar van raketbouwer SpaceX.

Het vervoersysteem dat de ondernemer heeft bedacht is te vergelijken met buizenpost voor papier die nog wel in oude kantoren te vinden is. Een capsule, niet met papier maar met mensen, wordt onder grote druk door een pijp gejaagd. Rustend op een luchtkussen, zoals de puck op de tafel bij het spel airhockey, zou het een comfortabele manier van reizen zijn, afgezien van de eerste duw die de capsule op snelheid moet brengen. In iedere capsule kunnen 28 mensen. Iedere 30 seconden kan een koker 'afgeschoten' worden. Het systeem moet gaan werken op zonne-energie.

Volgens Musk is het een goedkope manier van voortbewegen. Een kaartje Los Angeles-San Francisco, ongeveer 650 kilometer, gaat 20 dollar kosten, zo'n 15 euro. De buis bouwen, langs snelweg 5 die dwars door Californië loopt, kost ongeveer zes miljard dollar, rekent Musk voor. Dat lijkt veel, maar is slechts een tiende van wat een hogesnelheidslijn daar zou kosten, constateert Musk fijntjes.

Vraagtekens bij 'hyperloop'
Er liggen plannen voor zo'n supersnelle trein tussen de twee grootste Californische steden. De directeur van het spoorbedrijf dat die treinverbinding wil gaan aanleggen, diende Musk direct van repliek met droog commentaar: "Als meneer Musk zijn buistechnologie gaat ontwikkelen, willen we graag onze ervaringen met hem delen wat het betekent om zo'n project uit te voeren, dwars door aardbevingsgevoelig terrein, over grond van boeren, bedrijven en burgers en met oog voor bescherming van de natuur."

Musk gaat ook niet direct aan de slag. Hij zegt zelf het momenteel te druk te hebben met zijn andere projecten. Maar door het plan open en bloot op internet te publiceren, wil hij het beschikbaar stellen aan iedereen die er iets mee wil. Als niemand het oppikt, wil hij later misschien een prototype bouwen. Dat zou drie à vier jaar in beslag nemen.

Natuurkundigen zetten gisteren in diverse blogs al wel wat vraagtekens bij de 'hyperloop'. Om de 650 kilometer in een half uurtje te overbruggen, is een flinke startsnelheid nodig, net als bij een vliegtuig. De passagiers zouden de g-krachten echter veel langer moeten ondergaan, om even later weer de remweg te moeten voelen. Of dat voor iedereen zo comfortabel is, ook nog zonder drankje en hapje onderweg, is de vraag.

 
Bedenker Musk is geen fantast maar de man achter Paypal en SpaceX
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden