In de voetsporen van Brad Pitt

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: h.vandijk@trouw.nl

Als je in de voetsporen treedt van Brad Pitt, dan mag je rustig stellen dat je het hebt gemaakt als Nederlandse acteur. Zelfs optreden in een commercial telt in dit opzicht keihard mee. Michiel Huisman volgt de superster op als gezicht van Chanel No 5. En hij doet het ook nog eens een stuk beter dan zijn voorganger.

Twee jaar geleden nam Brad een filmpje op waarin hij quasi-spiritueel stond te mompelen over een reis waarin je elkaar steeds weer ontmoet, en dat de koopster van het parfum zijn lot is en zijn bestemming. Of zoiets.

Michiel houdt gewoon zijn mond en kijkt gepijnigd in de camera. Dat kan hij als de beste.

Nogmaals, reclame maken is in Hollywood niet iets om je voor te generen. Mits je het doet voor peperdure horloges, tassen en cosmetica. Alle grote namen zijn er voor te porren: Kate Winslet (Trésor), Michelle Williams (Louis Vuitton), Daniel Craig (Omega), Cate Blanchett (Armani). En George Clooney natuurlijk - want peperdure koffie mag ook.

Michiel timmert, een beetje onopgemerkt in Nederland, aardig aan de weg in Amerika. Hij speelde in succesvolle tv-series - momenteel zit hij in 'Game of Thrones' - en er komen films aan waarin hij het doek deelt met grote sterren als Harrison Ford en Reese Witherspoon. Misschien was híj destijds wel de grote ontdekking van Paul Verhoeven in de film 'Zwartboek', en niet Carice van Houten.

Het Chanelfilmpje is een bevestiging van Huismans status als aanstormend Hollywoodtalent. Toch lijkt het modehuis niet helemaal zeker van zijn X-factor. Daarom is het duurste model ter wereld ook ingehuurd: Gisele Bündchen. In de commercial - geregisseerd door Baz 'Moulin Rouge' Luhrman - is zij een surfend fotomodel en hij haar echtgenoot die de relatie niet meer ziet zitten, ondanks hun prachtige strandhuis en schattige dochtertje. In een rokerig theater komt het, op de klanken van een fijne jazzy versie van 'You're the One That I Want' (ja, dat nummer uit 'Grease') toch nog goed. De wereld van de reclame kent zo zijn eigen logica.

Ook Calvin Klein heeft een aansprekend minispeelfilmpje uitgebracht voor het nieuwe mannengeurtje Reveal - de feestdagen komen er immers weer aan. Wat blijkt? De combinatie van een supermodel met een aanstormende acteur is een trend in luchtjesland. Het op Gisele na duurste model ter wereld, onze eigen Doutzen Kroes, speelt een grootstedelijke vrouw met een spannende overbuurman - de acteur Charlie Hunnam. De Brit maakte furore in diverse tv-series en films en was uitverkoren om Mr. Grey te spelen in de verfilming van de 'Fifty Shades'. Maar de lezeressen van de succesvolle roman kwamen in opstand. Ze vonden de blonde spierbundel veel te ongecompliceerd, hij paste totaal niet in hun fantasieën over de sensuele miljardair.

De rol ging daarom naar Jamie Dornan, die trouwens ook flink bijklust voor modemerken Ermenegildo Zegna en Hogan.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden