In de vakantie naar school: Juf, gaan we weer beginnen?

Terwijl het onderwijs in grote delen van het land nog platligt, gaan ruim zestig allochtone tieners uit vrije wil naar school in Amsterdam. Want juist in de vakantie dreigen nieuwkomers het Nederlands weer te verliezen.

Oussama Attenaza (15) vindt deze weken alles op school ’fantastisch’. Zelfs als de bel gaat voor de pauze, gaat hij nog even door. Oussama moet vijftig woorden opschrijven uit de Zuiderzeeballade, die hij net op een bandje heeft gehoord.

Zijn klasgenoten schrijven even ijverig mee. Woorden als zolder, boord en haven komen in hun schrift, evenals de uitdrukkingen ’die goeie ouwe tijd’ en ’van voor de oorlog’.

„Weten jullie wanneer dat is, voor de oorlog?”, vraagt juf Karen Slot. „Dat is van voor 1940”, beantwoordt ze haar eigen vraag. „Hoe lang is dat dan geleden?” „Vijfenzestig jaar”, klinkt het van alle kanten.

Op de zomerschool leren de leerlingen -allen nieuwkomers- zes weken lang vooral Nederlands. Ze hebben vier uur per dag les, in drie verschillende lokalen. De helft van de leerlingen, variërend in leeftijd van 12 tot 18, komt uit Marokko, de rest uit Turkije, Indonesië, China, Brazilië, noem maar op.

Zowel de kinderen als docenten genieten van deze weken. De school is een oase van rust, het rooster is overzichtelijk en alle leerlingen zijn gemotiveerd. Oussama en zijn klasgenoten zijn zo enthousiast, dat ze de Zuiderzeeballade meermalen willen zingen.

„Ik koos voor de ballade omdat we vorige week met de klas naar Muiden zijn geweest”, vertelt juf Karen. „Eerst naar het Muiderslot en later met de boot naar Pampus. Zulke uitjes ondersteunen de lessen: een nadere kennismaking met de Nederlandse cultuur.”

Een van de leerlingen, Fatima Irchouq (18), trok tijdens deze excursie de aandacht toen ze plotseling een lied van Marco Borsato ging vertolken. Nederlandse toeristen luisterden geboeid naar dit meisje met hoofddoek. „Dat is mijn lievelingslied”, lacht Fatima verlegen.

De leerlingen zijn niet langer dan negen maanden in Nederland. Op het Nova College, een vmbo-school, komen ze eerst in de zogeheten eerste-opvang-klas, waarna ze doorstromen naar een vmbo-klas die past bij hun niveau. Juist in de vakantie zakt het Nederlands bij deze leerlingen vaak weg, omdat ze nog maar zo kort in Nederland zijn.

Vandaar deze zomerschool, die voor de leerlingen gratis is. Sinds zes jaar krijgt het Nova College hiervoor subsidie van de gemeente, waarmee zelfs de koffie, thee, krentenbollen en appels kunnen worden betaald. Tijdens de pauze, in de kantine, kijken een paar leerlingen op de klok. „Gaan we weer beginnen?”, vraagt een van hen verlangend.

Het vergroten van de woordenschat staat in de zomerschool voorop. Dat kan bijvoorbeeld door een ’reflectie-opdracht’, legt Karen Slot uit. Op papier laat zij haar leerlingen moeilijke vragen beantwoorden: waar twijfel je over? Waarom twijfel je?

„Ik twijfel aan mijn toekomst”, leest Prince Ansah (15) even later zijn antwoord voor. De Ghanese jongen lacht wat zenuwachtig, de rest van de klas luistert aandachtig. „Omdat ik niet weet of het wel goed gaat.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden