In de Rotterdamse haven wordt volop gehamsterd in aanloop naar de brexit

Een vrachtauto bij de veerboot naar Engeland in Hoek van Holland. Beeld ANP / TROUW

Loodsen in de Rotterdamse haven zitten tjokvol. Britse bedrijven slaan er van alles op, om mogelijke brexitchaos te omzeilen.

De pakhuizen van de Rotterdamse haven zitten tot de nok toe vol, vooral met onderdelen voor machines en voor de automotivebranche. Britse bedrijven sorteren voor op een harde, wanordelijke brexit na 29 maart. “Dit is een unieke situatie”, zegt Tie Schellekens van de Port of Rotterdam, de grootste haven van Europa.

Zonder een uittredingsovereenkomst tussen de EU en Groot-Brittannië treden er over 72 dagen resoluut grenscontroles in werking, met stevige administratieve rompslomp en wachttijden voor de ferry’s als gevolg. Op een deel van de producten zullen invoerheffingen worden geheven, aan beide zijden van het Kanaal. Overheden en de douane lijken nauwelijks klaar voor zo’n majeure operatie, veel bedrijven net zomin.

Om zo’n chaos voor te zijn, hamsteren bedrijven producten en benodigde onderdelen en liggen de opslagloodsen in de Rotterdamse haven voller dan ooit. “Er is geen ruimte meer voor extra spullen”, zegt Schellekens. “Meestal is er plek genoeg.”

Inklaren

Een bedrijf dat voor transport, inklaring en opslag in de Rotterdamse haven zorgt is Van Donge & De Roo. Het is een van de grootste firma’s op dat gebied in Nederland en werkt internationaal. Ook zijn loodsen, op de Eerste Maasvlakte, zitten vol. “Allerlei producten zijn vanuit Groot-Brittannië hier op voorraad gelegd, variërend van groente, vis, vlees, deodorant tot accu’s.” De Britse goederen die al in Rotterdam zijn opgeslagen hoeven na een harde brexit niet meer te worden ingeklaard in de EU.

Ook Britse bedrijven die auto- en machineonderdelen leveren aan ondernemingen op het Europese vasteland hebben hun producten in Rotterdam opgeslagen om leveringszekerheid naar Nederlandse, Duitse, Franse en Belgische klanten te kunnen garanderen. Een harde brexit maakt levering onzeker, omdat niemand weet wat de impact ervan zal zijn.

Bovendien komt op een deel van de producten een importheffing volgens de regels van de Werelhandelsorganisatie als er geen handelsafspraken zijn tussen de EU en het VK. Spullen worden dan duurder. Alles wat al is geëxporteerd en ligt opgeslagen, loopt niet het risico op hogere heffingen.

Bij Nederlands grootste autofabrikant, VDL Nedcar in Born, liggen de magazijnen eveneens veel voller dan normaal nu de brexit nadert, zegt woordvoerder Niel Timmers. De aanvoer van onderdelen loopt via opdrachtgever BMW Duitsland, maar die onderdelen komen overal vandaan. De grotere voorraden moeten ervoor zorgen dat de productie van de Mini’s en de BMW X1 in Born de komende tijd niet in gevaar komt.

Northsea Ports, het bedrijf dat de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent onder zich heeft, ziet geen echte toename op dit moment. Wel is Groot-Brittannië opgeschoven naar de tweede plaats als het gaat om producten die in deze havens worden overgeslagen.

Importland

TMA Logistisch in de Amsterdamse haven doet vooral het containervervoer naar Groot-Brittannië vanuit de Nederlandse hoofdstad. Michael van Toledo van TMA ziet geen verandering in het vervoer en de opslag van goederen. Maar dat is niet zo verwonderlijk, legt hij uit. Vanuit Amsterdam gaan elke dag containerschepen vol naar Engeland en die keren vrijwel leeg terug. Het Verenigd Koninkrijk is meer een importland, veel minder een exportland. “Pas als de brexit een feit is, zullen we zien wat de gevolgen zijn. We kunnen daar snel op inspelen. Zo nodig kunnen we veel meer goederen opslaan op onze terminal. Containers kun je makkelijk hoger stapelen.”

In Groot-Brittannië speelt het probleem van overvolle opslagloodsen al enige tijd. Levensmiddelenbedrijven als Tesco, Marks & Spencer en Sainsburry slaan vooral niet-bederfelijke goederen uit de EU op om het een tijd te kunnen uitzingen. Zo kunnen ze hun supermarkten bij een wanordelijke brexit voorlopig blijven bevoorraden. Maar als het om verse groente en fruit gaat hebben de Britse winkelketens een probleem. Daarvoor moeten de aanvoerlijnen uit Europa, dus ook Nederland, kort en snel zijn. Opslag is dus geen oplossing.

In Groot-Brittannië, maar ook in Ierland dat vreest door de brexit stevig geraakt te worden, is er vrijwel geen opslagloods meer te huur, zo meldde de Brits Ierse Kamer van Koophandel in Dublin al in november vorig jaar.

Meer verhalen over brexit leest u op trouw.nl/brexit.

Lees ook:

De brexit van A tot Z: Dit moet u weten over de plannen van de Britten

Er ligt een akkoord dat de EU en het VK kan behoeden voor volstrekte chaos op het moment dat de brexit in maart 2019 een feit wordt. Hoewel het nog verre van zeker is of er ooit handtekeningen onder komen te staan, vat onze Brusselse correspondent de afgelopen 2,5 bewogen brexitjaren van A tot Z voor u samen.

Jeremy Paxman: De Britten willen maar één ding: met rust gelaten worden

Het is vanaf deze kant van de Noordzee moeilijk te begrijpen dat de Britten iedere deal met Europa voor een geordende brexit afslaan. Voormalig BBC-journalist Jeremy Paxman weet wel hoe dat komt. ‘Ik weet dat jullie in Europa denken dat het nog anders kan, dat er misschien nóg een referendum kan komen, of uitstel. Zo zou Brussel dat doen. Maar dat slaat nergens op.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden