In de klassen heerst echt geen janboel

Wat een ergerniswekkend artikel, 'Op een goede school heerst orde in de klas' (Podium, 8 mei)! Het is nu - kort door de bocht samengevat - een janboel in de klassen volgens velen. Op een enkeling na die het wel kan, kennelijk. Auteurs Astrid Boon en Ton de Kok stellen dat kwaliteitsverhoging van het onderwijs alleen tot stand kan komen door 'orde en discipline' in het lokaal te handhaven, de jongvolwassenen vaste plekken te geven en over te gaan tot de 'corrigerende strafopdracht' wanneer leerlingen niet het gewenste gedrag vertonen.

Is onderwijs dan onderdrukking? Is onderwijs afstraffen? Is onderwijs monddood maken? Is onderwijs Ordnung muss sein? Kom nou toch!

Goed onderwijs veronderstelt dat docenten hun leerlingen moeten kunnen boeien door hun vak en hun houding ten opzichte van hun vak,, dat ze leerlingen moeten kunnen verlokken verder te komen in het proces van kennisverwerving. Dat ze leerlingen nieuwsgierig en betrokken maken door zichzelf nieuwsgierig en betrokken op te stellen.

Goed gegeven lessen in een prima sfeer en zonder ordeproblemen hebben echter geen nieuwswaarde. Ik zou nieuwsgierig zijn naar een onderzoek dat zo breed is opgezet dat het werkelijk iets zegt over het gehele dagelijkse onderwijs. Ik zou willen weten of de Onderwijsinspectie bij haar beoordelingen de juiste bril op heeft en de juiste oordelen velt.

Ik durf de woeste stelling aan dat ons onderwijs over het geheel genomen gewoon goed op peil is. We doen het over het algemeen prima op onze scholen, we doceren zoals dat behoort en zorgen ervoor leerlingen te instrueren en te doen leren en hen tegelijkertijd op te voeden tot mondige burgers die niet bang zijn hun mening te uiten.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden