Weblog

In de file voor het stopcontact: krijgt Fastned nu al gelijk?

Het eerste Fastned laadstation, langs de A1 bij Barneveld. Beeld ANP

Trouw opende gisteren de krant met een heel 'positief' bericht: Straks ook in de file bij de oplaadpunten. E-auto's zijn populairder dan verwacht. Bij Fastned zullen ze glimlachen.

Je moet maar het lef hebben. Terwijl de eerste elektrische auto's maar mondjesmaat worden verkocht, en de voorspellingen voor de komende jaren bepaald niet unaniem rooskleurig zijn, bedenk je dat er langs snelwegen laadstations moeten komen. En het is februari 2011 - er rijden in Nederland dan misschien honderd, of zijn het tweehonderd?, elektrische auto's rond, die allemaal thuis worden opgeladen - als je er echt werk van gaat maken.
Weer een goed jaar later - tussen de zeven miljoen bezineauto's rijden nu wel duizend e-wagens rond - sleep je 201 van de 245 concessies voor laadstations langs snelwegen in de wacht. Het grote investeren kan, en moet, nu echt beginnen.
Zie hier heel kort samengevat de lef en het inzicht die Bart Lubbers en Michiel Langezaal de afgelopen jaren tentoon hebben gespreid. De twee zijn de oprichters van Fastned, de keten-in-wording van laadstations voor elektrische auto's langs snelwegen.

Probleem
Ik was de afgelopen weken even 'lekker weg in eigen land' en had dankzij de Hollandse herfst alle tijd voor boeken. Een daarvan was 'The Fastned Story', een soort dagboek bijgehouden door Bart Lubbers. Een lekker leesbaar en beknopt verhaal over hoe je van een idee komt tot de opening van je eerste van 201 laadstations. Ik had de papieren versie in handen, maar het kan ook anders.
Bart en Michiel bedachten dat opladen al snel een probleem zou kunnen worden. Gemeenten kunnen niet onbeperkt laadpalen in stadscentra neerzetten en bovendien duurt het laden bij zulke palen lang. Wat je nodig hebt om met een elektrische auto zonder angst voor lege accu op pad te kunnen gaan, zijn goed bereikbare 'laadstations' die bovendien de laadtijd drastisch beperken, bedachten de twee. De Nederlandse startup Epyon (inmiddels onderdeel van ABB) had gelukkig net een systeem voor snelladen ontwikkeld, en zo konden Bart en Michiel dus aan de slag.
Inmiddels zijn de eerste vier stations een feit; wie wil weten of er in zijn/haar buurt ook zo'n station komt, kan deze kaart raadplegen. Over een kleine twee jaar moet het netwerk compleet zijn.

Goede paard
En terwijl de twee initiatiefnemers dus nog maar net met het uitrollen van hun laadstations zijn begonnen, meldt Trouw dus al dat ze gelijk hebben met hun visie op het laadprobleem.
Dat is vooral het gevolg van de boven verwachting grote populariteit van elektrische auto's (al of niet met hulpmotor). In 2012 werden er dik zesduizend van verkocht, in 2013 - tot en met november - stond de teller op 19.000.
Of die groei doorzet moet je natuurlijk afwachten. Maar voorlopig lijken Bart en Michiel op het goede paard te hebben gewed. Als dat over een paar jaar nog steeds zo is, zijn zij plotseling de 'nieuwe Shell' (nou ja...) die automobilisten overal langs de weg tegenkomen. Met dank aan visie en lef.

(Op 28-01-14 de link naar Epyon geactualiseerd naar een website van moederbedrijf ABB)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden