In de campagne komen haattweets voorbij

CEES VAN DER LAAN

Binnenkort zullen Gor Khatchikyan, Francien Regelink en Laura van Erp uw huiskamer binnendringen. Zij vormen de komende weken de hoofdrolspelers in een reclamecampagne van Trouw om nieuwe abonnees te werven. Normaal gesproken zou ik mijn Brief aan de lezer er niet aan besteden maar met Gor, Francien en Laura is iets bijzonders aan de hand. Zij lezen de soms zeer hatelijke of harde tweets over henzelf of behoren tot een groep mensen waarover via sociale media soms keihard wordt geoordeeld zonder de feiten te kennen. Gor Khatchikyan is een voormalige vluchteling uit Armenië, van Francien werden tegen haar wil blootfoto's verspreid en Laura heeft obesitas.

Ze zijn geen acteurs, ze doen vrijwillig mee aan deze campagne, omdat ze in hun leven dikwijls te maken hebben gekregen met vooroordelen, en een tegengeluid willen laten horen. Ik kan niet anders zeggen dan dat Gor, Francien en Laura moedige mensen zijn. Ze willen op deze manier anderen bewuster maken van hun gedrag, bijvoorbeeld op sociale media. Ze worden er niet voor betaald.

In de reclameboodschappen lezen zij tweets voor die zijn gebaseerd op of samengesteld uit echte tweets. Voor deze aanpak is gekozen om te voorkomen dat mensen letterlijk hun eigen tweet ongevraagd in een commercial zien of op deze wijze traceerbaar zijn. Met @anonymous als afzender willen we aangeven dat er vaak anoniem wordt gereageerd op sociale media.

Trouw wil met deze campagne stelling nemen tegen een wereld waarin steeds sneller conclusies worden getrokken en heftiger wordt geoordeeld zonder de feiten te kennen of het verhaal achter de feiten. In de Verdieping zullen vanaf volgende week op drie achtereenvolgende zaterdagen verhalen verschijnen over de onderwerpen die deze drie mensen representeren en kunt u ook interviews met hen lezen. Ook op onze website en op sociale media zullen de filmpjes en verhalen worden verspreid.

Het zijn onderwerpen die passen bij een maatschappelijk betrokken krant als Trouw. Ze zijn door de redactie aangedragen, onze marketingafdeling en reclamebureau Kokoro bedachten de vorm en het concept van de campagne.

Het idee ontstond naar aanleiding van Mean Tweets, een populair onderdeel uit de Amerikaanse tv-show van Jimmy Kimmel. Daarin lezen beroemde mensen tweets over zichzelf voor, en daar zitten zeer confronterende meningen bij. In de afgelopen maanden hebben Nederlandse media regelmatig bericht over de harde meningen die via sociale media tot ons komen.

Een tijdje geleden nog was dat naar aanleiding van vluchtelingen en migranten die vanuit Libië de Middellandse Zee overstaken en van wie er duizenden zijn verdronken. 'Weer 400 uitkeringen minder', was samengevat één van die meningen, toen in april een boot met honderden vluchtelingen aan boord verging. 'Hartverscheurend, maar weet je wel wat het kost', las ik gisteren op onze eigen site naar aanleiding van het verdronken peutertje Aylan Kurdi, die woensdag op het strand van het Turkse Bodrum aanspoelde.

Trouw wil lezers voldoende informatie bieden op basis waarvan ze tot hun eigen oordeel kunnen komen. Trouw wil een onderscheid maken tussen de waan van de dag en maatschappelijke ontwikkelingen die er echt toe doen. Dat kan u aan het denken zetten en biedt ruimte voor twijfel.

Morgen start de campagne, vanaf volgende week zaterdag verschijnen de verhalen in de krant.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden