In de ban van de Antwerpse ring

Bang hebben de Belgen afgewacht. 'F-Day' kwam eraan, als een allesvernietigende komeet waarvan de onvermijdelijke inslag tergend lang van tevoren is aangekondigd. Blijf kalm, adviseren de autoriteiten al maanden, en blijf uit de buurt. Deze week werd 'de hel van Antwerpen' bewaarheid: de werkzaamheden aan de Antwerpse ringweg zijn begonnen. Twee jaar lang zal slechts een beperkt aantal rijstroken begaanbaar zijn.

Nou, nou, zal een Nederlander zeggen bij deze alarmerende taal. Is dat niet wat overdreven? De Antwerpse ring is toch de Burma-spoorweg niet? Wacht maar, zal menige Belg antwoorden, tot je er staat met je caravan richting het zuiden. Want de 'F' in 'F-Day' staat natuurlijk voor 'file', en hoewel de Belgische forens zich ook in het normale spitsverkeer geen illusies hoeft te maken over de files rond de grote steden, veroorzaken deze werkzaamheden grote commotie. De gemiddelde Belg is gek op zijn auto, nog meer dan de Nederlander, en de gedachte stil te moeten staan vervult hem met angst en beven.

Dat de ring van Antwerpen dertig jaar lang geen groot onderhoud heeft gehad en straks weer tip-top in orde zal zijn, speelt geen rol. De automobilist leeft in het hier en nu. Daarom is er een hele organisatie in touw om mensen te bewegen andere routes te kiezen, of beter nog: ander vervoer. De speciaal hiertoe opgerichte Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft een voorbeeld genomen aan de communicatie waarmee de werkzaamheden aan de ring van Amsterdam werden omlijst. Zaai zo veel mogelijk paniek over de komende verkeerschaos, is het devies. Misschien valt de werkelijke ellende dan nog mee.

Het is daarom niet onwaarschijnlijk dat vele in de Belgische pers gebezigde woorden rechtstreeks uit de BAM-koker komen. Op strategische plaatsen zijn 'noodbruggen' aangelegd, mensen staat een 'hellentocht' te wachten, een 'auto-nachtmerrie'. De ziekenhuizen schakelen helikopters in, want de ambulances zullen hopeloos stranden en het is slechts wachten op het eerste zware ongeval dat ze niet kunnen bereiken.

Het zijn tijden van crisis, en dat schept toch een band. Op de bruggen, bijvoorbeeld, vanwaar gepensioneerden de chaos gadeslaan. En in de straten van Antwerpen waar het begin van de zomer de mensen heeft aangemoedigd om toch eens de fiets te pakken. Overigens is ook de verkoop van scooters in Antwerpen in de afgelopen maanden explosief gestegen, met 34 procent. Wie een scooter aanschaft, krijgt gratis scooterles.

De ultieme F-Day was trouwens gisteren, toen de laatste wegversperringen werden geplaatst en de ring op zijn krapst werd. Het fileleed viel behoorlijk mee, maar de BAM valt niet uit haar rol. Mensen hebben de ring op de eerste dagen gemeden vanwege het rampenscenario, zegt de organisatie, maar nu ze zien dat het meevalt zullen ze massaal terugkomen. Nu barst de hel pas echt los.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden