In Carré verdringt penetrante zweetlucht geur van parfum

De piste van het Amsterdamse theater Carré diende gisteravond als podium van een avondvullend boksgala. Daarmee werd een oude traditie nieuw leven ingeblazen.

Auto’s staan dubbel geparkeerd voor de hoofdingang. Binnen verdringt een penetrante zweetlucht de gebruikelijke geur van duur parfum. Het publiek, gehuld in alledaagse kloffie, schreeuwt en zwaait wild met de armen in het luchtledige. Theater Carré biedt geen plaats aan een musical of een kerstcircus maar aan de eerste editie van de Ben Bril Memorial. Voor dit boksgala wordt de piste gevuld door een ring, waar amateurs en prijsvechters elkaar te lijf gaan.

De klassieke inrichting schrikt mensen met een twijfelachtige reputatie niet af. Zo zit een delegatie van seksclub Casa Rosso prominent aan een tafel – à 200 euro per persoon – voor de boksarena. De aanwezigheid van de norse heren zorgde daags voor het evenement voor een kleine rel. Een groothandel in keukens belde verbolgen hun gereserveerde plaatsen af, toen de directie vernam wie de buren waren.

Verder liet niemand zich om morele bezwaren de toegang ontzeggen. Alle plaatsen waren bezet door enthousiaste toeschouwers. De aanzuigende werking van Raymond ‘Hallelujah’ Joval en Don Diego Poeder, Nederlands bekendste boksers, overtrof alle verwachtingen. Door dit succes gaf Carré te kennen volgend jaar wederom gastheer van de Ben Bril Memorial te willen zijn.

Aan de organisatie ging geen onderzoek van een exclusief marketingbureau vooraf. Een toevallige ontmoeting tussen twee kameraden gaf drie maanden geleden het startsein voor het boksgala. Na een jarenlang verblijf in Zuid-Spanje keerde Martin Overste terug naar zijn geboortegrond in Amsterdam. Al snel ging hij buurten bij Jan Lenten, met wie hij in 1961 en 1965 meedeed aan de Joodse Wereldspelen.

„Bril was destijds teammanager van de Nederlandse afvaardiging”, legt Overste (70) uit. „Het deed me pijn, dat iedereen hem op het laatst in de steek liet. Op zijn begrafenis kwamen slechts negen mensen af. Daarom opperde ik, dat het misschien aardig zou zijn een boksgala naar hem te vernoemen. Over de locatie bestond geen twijfel: Carré. Toen Jan instemde, maakte ik direct een afspraak.”

Ondanks hun enthousiasme gingen ze met knikkende knieën naar het nationale theater aan de Amstel. Het tweetal geloofde in een goede afloop, maar kende het overvolle programma van Carré. Tot hun verbazing plaatste de directie hun beoogde gala direct op de rol. Het paste perfect op een maandagavond, traditioneel vrijgehouden voor spontane evenementen. Bovendien maakte het management graag een knieval voor het eigen verleden, waarin boksen een prominente plek innam.

Met hulp van Hans de Bruijn, event-manager bij de boksbond, gingen Overste en Lenten aan de slag. De angst voor een halflege zaal, meer regel dan uitzondering bij boksevenementen, bleek tot hun opluchting ongegrond. Voor een sport met een negatief imago een prestatie van formaat. „Dit succes komt deels door de magie van Carré”, denkt De Bruijn. „Verder komt het publiek sneller als je de sport in een modern jasje steekt en weghaalt uit rokerige ruimtes.”

In de ogen van de rijzige oud-sportjournalist is de Ben Bril Memorial, tegenhanger van het jaarlijkse eerbetoon aan Bep van Klaveren in Rotterdam, vooral symbolisch van grote waarde. Het spektakel moet een dikke streep zetten onder een duistere periode. De herinneringen aan boksers die zich gewillig op het canvas lieten vallen in ruil voor een premie van een gokbaas, liggen hem nog vers in het geheugen.

Lenten, voorzitter van het boksdistrict Noord-Holland, ziet al langer een opwaartse tendens. In zijn sportwinkel aan de Albert Cuyp vliegen de handschoenen de deur uit. De meeste afnemers zijn geen ruige types maar dames in kekke kleding. Niet uit een gevoel van onveiligheid maar om cosmetische redenen – het verbranden van calorieën – schaffen ze de toebehoren aan. „Een modegril, voortkomend uit de sportscholen”, verklaart Lenten. „Toch staan er achter Joval en Poeder potentiële toppers klaar, die met Carré als podium wellicht het laatste zetje krijgen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden