In Cannes maken outsiders de tongen los

De Coen Brothers, die de hoofdprijs van het festival eerder wonnen voor 'Barton Fink' (1991), keerden gisteren terug naar Cannes met de wereldpremière van 'The Ladykillers', een stijlvolle maar ook uiterst lichte en luchtige boevenfilm die niet meteen alle handen op elkaar kreeg.

door Belinda van de Graaf

Voor de ingang van het festivalpaleis zijn Franse dames actief met een publieksenquête. Festivalgangers, herkenbaar aan gele, blauwe of roze kaarten op hun buik, kunnen aangeven wie, volgens hen, dit jaar met de eer gaat strijken. In de enquête staat Michael Moore's 'Fahrenheit 9/11' inmiddels op de eerste plaats, gevolgd door Emir Kusturica's 'Life is a Miracle' en Wong Kar-wai's '2046' die pas later in de week in première gaat. Over kanshebbers voor de acteursprijzen wordt tot nu toe niet of nauwelijks gerept, al is Tom Hanks voor zijn rol in 'The Ladykillers' inmiddels een fijne kandidaat. Hij speelt een boef die zich voordoet als professor en leider van een Rococo-orkest die met het reciteren van prachtige gedichten zijn zwarte hospita weet in te palmen. In haar kelder graaft hij een tunnel naar een brandkast, zoals dat in vele andere boevenfilms is gedaan. Met deze remake van Alexander Mackendricks gelijknamige klassieker uit 1955 is er dus niet veel nieuws onder de zon, behalve dan dat de Coen Brothers zich als vanouds verlustigen in kostelijke details. Niet slecht gemaakt, maar voor een Gouden Palm-kandidaat toch wat dunnetjes, en daar hebben meer films last van in deze competitie. Opmerkelijk genoeg zijn het de films buiten competitie die de tongen los maken, zoals Zhang Yimou's kostelijke zwaardvechters-epos 'House of Flying Daggers' waarin de jonge 'CrouchingTiger, Hidden Dragon'-ster Zhang Ziyi een betoverende hoofdrol speelt. Dat Tarantino's 'Kill Bill Vol. 2' in de enquête onder Franse journalisten zelfs genomineerd is voor vier Gouden Palmen, is absurd, aangezien ook deze film buiten competitie wordt vertoond, en dus geen Gouden Palm-kandidaat is. In de straten van Cannes maakt men zich ondertussen om hele andere dingen druk. Contractanten in de culturele sector, die hun tijdelijke uitkeringen door de Franse regering bedreigd zien met aanzienlijke kortingen, voeren actie met spandoeken en pamfletten. Zij proberen hun zaak in Cannes bespreekbaar te krijgen. Europese ministers en culturele ambassadeurs waren gisteren in grote getalen in Cannes, onder hen ook Medy van der Laan. Het gesprek dat zij hier met elkaar voerden, ging over de toekomst van de Europese cinema. De genodigden bekeken met elkaar de Duitse competitie-kandidaat 'The Edukators', een film waarin opgeroepen wordt tot verzet tegen het kapitalisme, zoals de Chileense film 'Salvador Allende' dat deze week ook deed. 'De strijd gaat voort', zo eindigde de Allende-film toepasselijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden