In Cannes draaide het om de acteurs en hun spel

Alle ogen zijn vandaag gericht op Jane Campion, voorzitter van de jury in Cannes. Samen met acht andere filmmakers zal de Australische regisseuse na elf hectische festivaldagen bekendmaken welke films de meeste indruk maakten.

Wordt het de Japanse eilandfilm 'Still the Water' van Naomi Kawase? Of kiest de jury het ruim drie uur durende Anatolische 'Winter Sleep' van Nuri Bilge Ceylan? Een derde film die de kijker naar een andere wereld brengt, is 'Timbuktu' van Abderrahmane Sissako, opgenomen tussen de bedoeïenen in de Malinese woestijn.

Ook een grote verrassing deze week was 'Mommy' van Xavier Dolan. Het nog maar 25-jarige Canadese wonderkind maakte een drama over een alleenstaande moeder met een wilde ADHD-zoon. Dolan die op 20-jarige leeftijd al het even fantastische als giftige moeder-zoondrama 'J'ai Tué Ma Mère' maakte, heeft de thematiek van zijn debuut duidelijk laten rijpen. Hij heeft een energieke tragikomedie gemaakt, met visuele verrassingen die tijdens de film voor applaus zorgden, en een schaamteloos 'over-the-top' acteerstijl waarmee Anne Dorval (als de moeder) en de 16-jarige Antoine-Olivier Pilon (als de zoon) wel eens hoge ogen zouden kunnen gooien. Andere, meer conventionele kandidaten voor beste actrice zijn Marion Cotillard en Julianne Moore.

Over acteren gesproken, daar was dit jaar veel om te doen. In het Turkse 'Winter Sleep' is de hoofdrol voor een voormalig theateracteur. We hadden de regisserende acteur Ryan Gosling die in Cannes veel damesharten stal, maar dan meer met zijn verschijning dan met zijn speelfilmdebuut. 'Lost River' is nog het best te omschrijven als een soundtrack waar wat coole beelden bij zijn gezocht. In het Malinese 'Timbuktu' en het Japanse 'Still the Water' troffen we mensen die zichzelf speelden, wat de speelfilms een bijzondere documentaire lading gaf.

En niet alleen openingsfilm 'Grace of Monaco' ging over de actrice en haar spel; ook de laatste film in competitie, 'Clouds of Sils Maria' van Olivier Assayas die gisteravond in première ging. Daarin worden de Franse diva Juliette Binoche en de Amerikaanse superster Kristen Stewart van 'Twilight' gekoppeld. De een speelt een beroemde oudere actrice; de ander haar personal assistent.

Een interessant inkijkje in het sterrendom en het acteursvak zo aan het eind van het festival, waarin we - sterrenmoe - allemaal wel een p.a. kunnen gebruiken die onze telefoon opneemt, en die psycholoog, chauffeur, tafelgenoot, moeder en dochter ineen is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden