In 2020 kan reiziger maar liefst 54 keer per dag de grens over zoeven

Brief van de NS-top aan staatssecretaris Mansveld: We kopen andere snelle treinen of zo nodig nieuw materieel

De Nederlandse Spoorwegen (NS) proberen enkele al bestaande hogesnelheidstreinen op de kop te tikken die in de plaats komen van de kapotte Fyra's. Dat geeft hoop voor de reiziger. Mocht dat niet lukken, dan moeten de NS nieuw materieel kopen. Dat zal dan pas vanaf 2020 klaar zijn.

Dat staat in een brief aan staatssecretaris Mansveld waarin de NS-top uiteenzet hoe ze ervoor gaat zorgen dat de reiziger weer snel in Brussel kan komen per spoor. De NS benadrukken dat er alleen hogesnelheidstreinen gekocht worden die zich in de praktijk bewezen hebben. De hogesnelheidstreinen die al in Europa rijden, worden allemaal intensief gebruikt.

Met man en macht proberen de NS in die brief aan te tonen dat ze ook zonder de Fyratreinen (de V250) hun beloftes aan het ministerie van vervoer kunnen waarmaken. De ambitieuse plannen komen erop neer dat in 2020 reizigers op alle mogelijke manieren minstens 54 keer per dag over de grens richting Parijs kunnen zoeven. 22 daarvan moeten hogesnelheidstreinen zijn die over het nieuw aangelegde snelle spoor (de hsl Zuid) kunnen, maar die de NS nu niet meer hebben.

Voor de korte termijn willen de NS zoveel mogelijk lapmiddelen inzetten. De NS gaan samen met de Belgische NMBS aan de Fransen vragen of de Thalys tussen Amsterdam en Parijs elf keer in plaats van negen keer per dag kan rijden. Ook zo snel mogelijk gaan er zestien intercity's per dag rijden over het reguliere spoor naar Brussel, de oude Beneluxtrein. Eerst alleen van Den Haag naar Brussel, maar zo snel mogelijk ook weer tot aan Amsterdam. Ook kijkt de NS-top met de Belgen naar mogelijkheden om de Eurostar, die nu rijdt op het snelle spoor tussen België en Londen, door te trekken naar Amsterdam.

Een andere mogelijkheid zien de NS in het inzetten van gewone locomotieven op het snelle spoor. Die locomotieven moeten dan wel grondig worden verbouwd om de grens over te mogen. Dat kost twee jaar. NS en NMBS zijn hiermee wel al begonnen. Die verbouwde locomotieven kunnen geen extreem hoge snelheden halen op het nieuwe spoor, maar zijn wel drie kwartier sneller in Brussel dan de oude Beneluxtrein.

De NS zien zelfs een lichtpuntje in het Fyra-debacle, namelijk meer keuze voor de reiziger. Het opheffen van de Beneluxtrein met de komst van de Fyra leidde tot een storm aan kritiek. Reizigers zouden de toeslagtrein 'in worden gejaagd', vonden reizigersorganisaties. Ook het stadsbestuur van Den Haag was gepikeerd omdat de directe verbinding Den Haag-Brussel verviel. "Als er één zaak prominent (...) naar voren komt, is het dat de reiziger flexibiliteit en keuze verlangt in plaats van een beperkte hsl-optie", schrijven de NS nu.

Waarom de NS de Fyra niet meer willen
De afgelopen maanden hebben technici de negen Italiaanse Fyratreinen van onder tot boven onderzocht. De technische details houden de NS geheim. "De relatie met AnsaldoBreda is de afgelopen jaren gecompliceerd geweest en heeft aanleiding gegeven tot diverse juridische geschillen."(...) "Het publiek maken van deze rapporten kan de positie van NS ernstig schaden."

In het kort de kritiek op AnsaldoBreda:

Buitensporig veel fouten in het eindproduct. Afbouwkaliteit onvoldoende. Elke trein is anders afgewerkt.

Herstelplan AnsaldoBreda is ontoereikend.

Onderhoud treinen is zelfs als ze gerepareerd zijn te duur en arbeidsintensief.

Ter illustratie sturen de NS foto's van loshangende strips, kapotte kabels, brandschade, moeren die naast het gat zijn geboord, en verkreukelde bodemplaten.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden