In 1996 aandacht voor het Utrechts Psalter

UTRECHT - De nieuwe directeur van het Festival Oude Muziek, Simon Mundy, wil zich sterk maken voor èchte operaprodukties; ze staan boven aan zijn verlanglijstje. Meer wilde Mundy nog niet loslaten over zijn toekomstplannen. “Ik ben pas een paar weken in dienst. Ik heb natuurlijk mijn ogen uitgekeken”, verklaarde hij zondag op de slotpersconferentie.

Hij betoonde zich een nijver festivalganger. Getooid met het kenmerkende linnen tasje stroomde hij met de meute (dit jaar 63 000 bezoekers, ongeveer gelijk aan vorig festival) mee. Hij had onmiddellijk door hoe je in dit festival van opeenvolgende evenementen moet overleven: eten bij McDonald's, voor een snelle hap strategisch gelegen tussen Vredenburg en de oude kerken. Hij hoopt de mogelijkheden van de stad, de straten, pleinen en grachten nog meer uit te buiten, verklaarde hij optimistisch.

Zondagavond sloot het veertiende festival in een stampvol Vredenburg af met een uitvoering van Purcells 'King Arthur' door The Gabrieli Consort & Players. Geen opera, maar wel theatermuziek wat een zekere mate aan scènisch spel opleverde. Hoogtepunt daarin was de hilarische lofzang op good old England van Comus en het koor van boeren in de vijfde akte. De boeren zaten in het orkest; met de viool rustend op hun onderarm en met rauwe stem zingend, zorgden de orkestleden voor een heuse Texaanse barn-party. Vredenburg geurde plotsklaps naar hooi en koeien.

'King Arthur' is een zogenaamde semi-opera. De titelheld verschijnt niet zingend ten tonele, evenmin als zijn geliefde Emmeline. Zij spelen, samen met Merlijn de hoofdrol in het toneelstuk van John Dryden, waar omheen Purcell voor verschillende scènes muziek componeerde. Dit Purcell-jaar heeft in elk geval een zeer bijzondere produktie opgeleverd in Parijs en Londen, waar dirigent William Christie en regisseur Graham Vick een complete (dus met toneelstuk erbij) 'King Arthur' op poten zetten.

Voor alleen het muzikale gedeelte leverde The Gabrieli Consort & Players vakwerk af. De uitwerking van dirigent McCreesh was gericht op een felle afwisseling tussen snel en langzaam. Dat contrast werkte soms fraai, soms minder. Zo was de befaamde frost-scene, waarin de Cold Genius (bas Colin Campbell lag kou kleumend op de vloer van het podium) door Cupid bruut wordt wakker gemaakt, beslist te snel. De rillende ijspegel-zang waarmee de Cold Genius zijn ongenoegen kenbaar maakt, miste daardoor effect.

Schitterend uitgewerkt waren de partijen voor theorbes en gitaren. Met een opzwepend ostinato-ritme zorgden zij voor echte opwinding in de 'Come if you dare'-scène. Theorbe-speler Fred Jacobs begeleidde subtiel de air 'Bright nymphs of Britain'.

Zaterdag en zondag zorgde de groep Sequentia wèl voor geënsceneerd theater. De Pieterskerk bleek wederom weergaloos geschikt voor het liturgisch theater dat altijd een flinke plaats innam gedurende veertien festivals. Artistiek leidster Barbara Thornton had met flink wat fantasie een liturgische 'opera' aan elkaar gelast uit diverse elementen: lezingen uit de donkere metten van de Goede Week, een Planctus Mariae voor Goede Vrijdag, de sequentie 'Stabat iuxta' en een Visitatio sepulchri, een Paasmorgenspel uit Brunswijk, 14de eeuw.

Door de gestyleerde wijze van spelen op hoog- en laagkoor, de fantastische verlichting door cirkelsgewijs opgestelde groepen kaarsen van kloeke afmeting, en de gloedvolle zang van solisten en schola-zangers werkte deze uitvoering zowel hallucinerend als meditatief. Thornton zweert bij een gestiek en aankleding ontleend aan schilderingen en gravures, waardoor je naar bewegende plaatjes kijkt. Zeker de lange inleiding (Klaagzangen) vroeg teveel van het geduld van het opgepakte publiek.

Volgend jaar werkt het festival samen met het museum Het Catharijneconvent inzake het Utrechts Psalter. Met het Festival van Vlaanderen wordt een project rondom Giaches de Wert, overleden in 1596, opgezet; ook tijdgenoten Cipriano de Rore en Philippe de Monte komen aan bod. Het dit jaar ingebrachte thema 'de wereldlijke cantate' krijgt een vervolg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden