Imago van bloedige badkuip kleeft aan offerfeest moslims

Van verhalen over geslachte schapen in badkuip, schuur of op het balkon zullen de moslims in Nederland wel nooit afkomen, verzucht voorzitter M. Ates van de Turks-islamitische culturele federatie (TICF). En toch raakt het dinsdag geëindigde islamitische offerfeest volgens hem steeds meer ingeburgerd. ,,Het angstbeeld is nu wel verdwenen.''

Tijdens het offerfeest (Id al-adha) aan het einde van de jaarlijkse bedevaart naar Mekka slachten veel moslims een schaap. Ze herdenken daarmee het offer van Ibrahim (Abraham). Het verhaal in de koran weerspiegelt het verhaal van Genesis 22, over Abraham die op het punt stond om in opdracht van God zijn zoon te offeren, maar die op het laatste moment werd weerhouden en een offerdier in plaats van zijn zoon mocht slachten.

De rituele slacht van offerdieren in slachthuizen is in Nederland keurig geregeld. Ook de islam stelt het voorkómen van onnodig dierenleed voorop. Het slachtdier mag het mes niet zien en moet zo snel en pijnloos mogelijk worden gedood.

Toch moet de Algemene inspectiedienst (AID) elk jaar illegale slachters op de bon slingeren. Dit jaar kregen zestig mensen een proces-verbaal.

Er was ook weer een 'badkuipincident': een inwoner van Moordrecht werd opgepakt wegens het ritueel slachten van een schaap in zijn badkamer. Zulke praktijken kunnen niet door de beugel, vindt Ates. ,,Wettelijk en religieus is er geen enkel argument voor illegaal slachten. Ik geloof dan ook niet dat het in onze achterban gebeurt.''

Zolang de capaciteit in de slachthuizen echter tekortschiet om alle moslims van een geslacht schaap te voorzien, blijven er volgens Ates enkelingen hun toevlucht nemen tot boerenschuur of badkuip.

Ook voorzitter A. Qayyoem van de stichting Halal voeding en voedsel (HVV) wijt illegale praktijken daaraan. Hij denkt aan een jaarlijkse loterij binnen de moslimgemeenschap om ten tijde van het offerfeest de beschikbare slachtcapaciteit te verdelen. Wie buiten de prijzen valt, kan zijn geld naar het moederland sturen om daar een schaap te laten slachten en het vlees onder familie of armen te verdelen.

Ook Ates raadt zijn achterban aan om die weg te kiezen. In de landen van herkomst heeft de sociale functie van het slachten meer betekenis. Daar zijn meer armen die in het vlees van de geslachte schapen mogen delen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden