'IL POSTINO'

Amsterdam-Uitkijk en movies. Rotterdam-Lateren/ Venster. Utrecht-Movies.

HANS KROON

Deze episode uit het leven van de Chileense dichter, die net wereldberoemd was geworden met zijn meesterwerk 'Canto general', inspireerde de Chileense schrijver en regisseur Antonio Skármenta begin jaren tachtig tot een roman en film ('Ardiente paciencia'). Die werken vormen nu het uitgangspunt van 'Il postino' van regisseur Michael Radford.

'Il postino' begint met een journaal-film waarin Neruda (heel ingehouden gespeeld door Philippe Noiret) aankomt in Rome en even later op het eilandje voor Napels. Dat journaal wordt in de plaatselijke bioscoop enthousiast bekeken door bijna alle eilandbewoners. Onder hen bevindt zich de visserszoon Mario Ruoppolo (Massimo Troisi).

Mario heeft een broertje dood aan de zee en het vissersbestaan. Daarom meldt hij zich op het postkantoor om postbode te worden. Van de chef krijgt hij een heel bijzondere taak. Mario moet op zijn fiets iedere dag post brengen naar Neruda, die samen met een vriendin een huis in de bergen heeft betrokken.

Oprecht Al gauw ontluikt er een oprechte vriendschap tussen de bijna analfabetische postbode en de zeer geletterde dichter. Mario en Pablo blijken verwante zielen te zijn. Beiden hebben gevoel voor poëzie en oog voor het vrouwelijk schoon, en beiden geloven heilig in het communisme. In al die zaken brengt de dichter de ongeschoolde postbode heel wat bij.

Van Neruda leert Mario wat metaforen zijn, hoe hij met woorden Beatrice - de vrouw van zijn dromen - kan veroveren en dat poëzie en liefde voor de medemens hand in hand gaan. Wanneer Neruda het eiland weer verlaat, meent Mario dan ook dat hij een vriend voor het leven heeft gevonden.

De Chileense dichter laat echter niets meer van zich horen. Pas wanneer hij na jaren het eiland weer eens bezoekt, ontdekt hij hoe belangrijk hij voor Mario is geweest. Mario zelf kan hem dat dan niet meer vertellen. Die heeft in de strijd voor zijn politieke idealen het leven verloren.

'Il postino' is een lieve en tedere, kleine film, die niemand onberoerd zal laten. Toch is het moeilijk onvoorwaardelijk te genieten van de vriendschap tussen de dichter en visserszoon. Radford zette hun relatie namelijk in een wel erg vette, haast vals-nostalgische gloed. Zo zijn Mario en de andere eilandbewoners allemaal primitieve en onnozele visserstypen met gouden harten. Dat zulke 'edele wilden' eens in de werkelijkheid bestaan hebben, valt haast niet te geloven. Voortdurend bekruipt je het gevoel dat ze slechts ontsproten zijn aan het romantische gemoed van een regisseur die zijn bekomst heeft van het moderne leven.

Mario spant wat dit betreft de kroon. Troisi zet hem neer als een verlegen en lijzig pratende slungel, die nauwelijks uit zijn woorden kan komen. Maar áls die schlemiel dan eindelijk wat zegt, is het meteen raak. Dan blijkt Mario iedere keer weer een dichter in de dop te zijn, een vrouwenman pur sang, of een communist van nature.

Zwanenzang Triosi's acteren afdoen als een wanprestatie, is echter onmogelijk. 'Il postino' blijkt zijn zwanenzang te zijn. De vooral in Italië bekende acteur werd tijdens de opnamen door een hartaanval getroffen. Hij stond er echter op de film toch af te maken. De moeizame manier waarop hij Mario speelt, hangt dus samen met de ziekte waaraan Troisi de dag na de opnamen op 41-jarige leeftijd bezweek.

Desondanks moet 'Il postino' toch maar vals-nostalgisch genoemd worden. Die conclusie wordt namelijk niet alleen ingegeven door de schets van de visserstypen, maar ook door het beeld van Italië dat Radford en zijn cameraman Franco di Giacomo ons voorzetten. 'Il Postino' staat stijf van de prachtige berglandschappen, pittoreske vissersplaatsjes, Anton-Pieck-achtige haventjes, schilderachtige landhuizen, enzovoort, enzovoort. Dat maakt de film bijna ongenietbaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden