Ikea-personeel kan de werkdruk niet meer aan en eist veranderingen

Een medewerker van Ikea in Hengelo monteert een kast. Beeld Cees Elzenga, Hollandse Hoogte

Ikea-medewerkers willen dat de werkdruk in de winkels wordt aangepakt en eisen meer loon. 

Wie een bank wil aanschaffen bij Ikea wil daarbij vaak wat hulp van een medewerker. Maar die medewerker is lang niet altijd direct beschikbaar. Soms staan meerdere klanten tien minuten te wachten om hun vraag te kunnen stellen. Dat kan tot irritatie leiden. De oorzaak? Een tekort aan arbeidskrachten en een relatief hoog ziekteverzuim van 8 procent, zegt vakbond FNV. Dat hoge ziekteverzuim is te wijten aan de hoge werkdruk bij de meubelverkoper.

Vandaag overhandigen de FNV en een delegatie van Ikea-medewerkers handtekeningen van 1500 medewerkers (bijna 30 procent van het personeel) aan het hoofd van de Nederlandse personeelsafdeling. Behalve het aanpakken van de werkdruk, willen de medewerkers een hoger loon en vinden ze het onacceptabel dat de zaterdagtoeslag­­ mogelijk wordt verlaagd. Vandaar dat de cao-onderhandelingen met Ikea op 10 september zijn vastgelopen.

De Nederlandse Ikea-winkels boeren goed. Tussen september 2016 en september 2017 werd een omzet behaald van 1,2 miljard euro. Dat is een stijging van 4,3 procent ten opzichte­­ van het jaar daarvoor. 

Ziekteverzuim

De drukte in de woonwinkel is echter veel te groot voor het personeel, stelt de FNV. “Er zijn te weinig mensen om de klanten snel te kunnen helpen”, zegt Marian Beldsnijder, bestuurder van FNV Handel. “Daarbij komt dat zieke werknemers meestal niet worden vervangen, waardoor de werkdruk nog hoger wordt. Dat kan weer leiden tot meer ziekteverzuim. Het is een vicieuze cirkel.”

Dat de werkdruk te hoog is, bleek al begin 2017 uit een enquête die de FNV had afgenomen onder het personeel. “Klanten zijn veeleisender geworden”, zegt Jet Polak, medewerkster bij Ikea Amsterdam. “Ze komen doelgericht naar de winkel en willen zo snel mogelijk worden geholpen. Zeker bij een grote uitgave, zoals een bank, hebben ze behoefte aan informatie.” Wachten vinden klanten moeilijker dan vroeger. “Ze hebben minder geduld.”

Het duurde wel even voordat Ikea wilde erkennen dat het niet goed zat met de werkdruk. Inmiddels heeft de woongigant een plan om de werkdruk te verlagen. Zo denkt Ikea erover om van sommige medewerkers het aantal contracturen uit te breiden als zij dat willen, zegt een woordvoerder. De FNV vindt dat een goed idee, maar het is niet genoeg. Beldsnijder: “Wij willen­­ dat er meer medewerkers bij komen”.

Een ander pijnpunt is dat Ikea wil beknibbelen op de zaterdagtoeslag. Die zou moeten worden verlaagd van 100 procent naar 50 procent. Ikea vindt dat deze verlaging past bij de veranderingen in het gedrag van klanten, zegt de woordvoerder. “Steeds meer mensen bestellen op internet. Het bezoek in de winkel verschuift naar weekenden en avonden.”

Ikea-gevoel

Beldsnijder vindt dit geen goed argument. “Medewerkers hebben die toeslagen financieel nodig. Bovendien geven mensen hun sociale leven in het weekend voor een deel op.” Beldsnijder waarschuwt ook dat de banen voor het oprapen liggen. “Als je nu aan de toeslagen gaat morrelen, gaan mensen eerder weg. Ze hebben vaak een sterk ‘Ikea-gevoel’, maar dat moet je als werkgever via een goede cao wel op waarde weten te schatten.” Vandaar dat het volgens de FNV van belang­­ is om medewerkers minimaal 3 procent loonsverhoging te geven over een periode van twaalf maanden. Ikea wil niet meer dan 2,3 procent extra betalen.

Volgens medewerkster Polak zijn de meeste medewerkers loyaal aan Ikea. “Als je de studenten niet meetelt, blijven mensen hier relatief lang werken.” Dat neemt niet weg dat er nu een aantal dingen ‘niet helemaal lekker gaan’. “Managers zeggen dat de klant ‘in focus’ moet zijn, maar dat is lastig als je met minder mensen meer werk moet verrichten.”

Lees ook: 

Ikea levert meubels én een levensstijl

Een beter leven voor de mensheid: de onlangs overleden Ikea-oprichter Ingvar Kamprad was een ambitieuze idealist. En dat betere leven, dat was een Zweeds leven. Maar niet iedereen wil dat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden