Ik zou wel wat meer hoofdrollen willen

(FOTO WERRY CRONE)

Eva van de Wijdeven brak door als de Amsterdamse flapuit Desie uit ’Dunya & Desie’. Ze geldt als een van de toonaangevende actrices van de toekomst.

Het Nederlands Film Festival zet in september een nieuwe generatie filmactrices in de schijnwerpers. Het gaat om twintig meiden in de leeftijd van 18 tot 30 jaar die het komende decennium het beeld zullen bepalen van de Nederlandse film, voorspelt de festivalorganisatie.

Een van de opvallende ’nieuwe gezichten’ is Eva van de Wijdeven, die een paar jaar geleden debuteerde als de brutale blonde in de tv-serie ’Dunya & Desie’. Na een reeks tv-series, tv-films, toneelstukken en speelfilms was de 24-jarige actrice dit jaar het lichtpunt in ’De Laatste Dagen van Emma Blank’, het grimmige familiedrama van Alex van Warmderdam.

„Wow, jeetje, ik sta er ook tussen”, was de eerste reactie van Eva van de Wijdeven toen ze de lijst met twintig actrices deze zomer onder ogen kreeg. Ze voelt zich vereerd dat ze straks een rol heeft op het Nederlands Film Festival, en dat tv-kanaal Nederland 2 in de festivalweek geheel in het teken staat van de nieuwe generatie actrices, onder wie ook Lotte Verbeek, Karina Smulders, Caro Lenssen, Melody Klaver, Tara Elders en Bracha van Doesburgh. Van alle actrices worden korte portretten op televisie uitgezonden, en de VPRO organiseert een thema-uitzending.

Maar in augustus is september ook nog ver weg voor Van de Wijdeven, die zich eerst verheugt op de opnamen van een nieuwe achtdelige dramaserie, een co-productie van NPS, Vara en VPRO. „In april zijn we met de opnamen van ’A’dam – e.v.a.’ begonnen”, vertelt Van de Wijdeven uitgelaten. „In augustus gaan we weer van start, ik sta te trappelen, het is zo’n leuk project. Het gaat over de liefde tussen de Amsterdamse Eva – dat ben ik – en haar nieuwe Zeeuwse buurman Adam, dat is Teun Luijkx. Maar het leuke is dat ons verhaal, geschreven door Robert Alberdingk Thijm en geregisseerd door Norbert ter Hall, wordt vermengd met andere verhalen. Je kunt de titel ’A’dam – e.v.a.’ dan ook lezen als ’Amsterdam en vele anderen’. En wat ook bijzonder is, is dat we gewoon op straat filmen in Amsterdam, zonder licht, zonder art direction. Daardoor is de filmploeg heel klein en wendbaar; we zijn hoogstens met een man of tien. Er worden ook geen straten afgezet, en we filmen bijvoorbeeld in een supermarkt die gewoon open is. We duiken overal op in de stad. De setting van het drama is eigenlijk een documentaire. Amsterdam is Amsterdam, en op de een of andere manier werkt dat verfrissend. En ja, het is natuurlijk ook leuk om binnen te komen en te zeggen: ’Hai, ik ben Eva’.”

Van de Wijdeven, die sinds de opnamen van de speelfilms ’Dunya & Desie in Marokko’ en ’Het Schnitzelparadijs’ een stelletje vormt met acteur Tygo Gernandt, speelde in de jeugdgroep van het Utrechtse theatergezelschap de Paardenkathedraal en brak op 17-jarige leeftijd door als Desie in de populaire tv-serie.

Ze speelde de grappige flapuit uit Amsterdam-Noord die met gebleekt krulhaar allerlei tieneravonturen beleeft met haar meer ingetogen Nederlands-Marokkaanse hartsvriendin Dunya, gespeeld door Emmy Award-winnares Maryam Hassouni – die overigens als enige gekleurde actrice op de lijst van twintig actrices staat. Als we de organisatie van het Nederlands Film Festival moeten geloven, ziet de Nederlandse film er de komende jaren wel erg bleekneuzerig uit.

„Ik ga niet zo veel naar de bioscoop of het theater”, vertelt Van de Wijdeven. „Ik vind De Parade leuk, en dans en toneel, maar het zit niet zo in mijn systeem om naar de bioscoop of het theater te gaan. Door al het werk heb ik behoefte aan een sociaal leven. Nee, ik heb ook geen favoriete acteur of actrice waarvoor ik speciaal naar de bioscoop ga. Ik doe mijn inspiratie op in de supermarkt. Of op het terras. Of op de dansvloer. Of bij familie.”

Zenuwachtig voor audities is Van de Wijdeven altijd, en toen ze gevraagd werd om te auditeren voor de rol van het dienstmeisje in de nieuwe film van Alex van Warmerdam, zat er wel wat extra druk op de ketel. „Ik was superzenuwachtig voor de auditie, omdat ik zo graag wilde, en toen ik de rol kreeg, dacht ik: wat overkomt mij nu weer, dit is écht tof. Annet Malherbe was in de film mijn tegenspeelster, en dat is een van de beste actrices van Nederland. Het was inspirerend en leerzaam om met haar te werken, maar dat geldt ook voor de crewleden. Zo lang het maar mensen zijn die met passie werken.”

Of ze in september naar het Filmfestival van Venetië mag, waar ’De Laatste Dagen van Emma Blank’ is te zien, weet ze nog niet. „Het klinkt misschien gek, maar er komt zo veel op me af, ik kan het soms nauwelijks bevatten. Het gaat erg goed de laatste tijd, en het bevalt wel, die afwisseling van televisie, film en theater. Begin volgend jaar ga ik iets doen in het theater, maar daar mag ik verder geloof ik nog niets over verklappen. Ik zou misschien wel wat meer hoofdrollen willen spelen, en een keer aan een grote speelfilm mee willen doen. Wat dat betreft is het afwachten wat op mijn pad komt. Van de andere kant: ik ben nog jong, ik geniet, ik maak me niet zo druk. Laatst moest ik een styling doen voor een fotoshoot. Ik ben dan gewoon een pop. Een tatoeage hier, wat olie en glim daar. We hebben getest met limoengroene en blauwe lipstick. Uiteindelijk kreeg ik glossy oranje-roze lippen. Prima, lekker glamour.”

Soms heeft Van de Wijdeven, de brunette met de groene ogen en de kleine sproeten op neus en wangen, iets van de jonge Willeke van Ammelrooy – denk aan de rol van de vrije boerenmeid die Van Ammelrooy begin jaren zeventig speelde in ’Mira’ van Fons Rademakers. In ’De Laatste Dagen van Emma Blank’ lijkt ze ook opeens een jonge versie van Annet Malherbe – denk aan Malherbe’s rol in ’Abel’, het debuut van Alex van Warmerdam.

Van de Wijdeven: „Het was me zelf niet opgevallen, maar wat een mooi compliment, dank je wel.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden