Onderwijsstakingen

‘Ik wil niet zeuren, maar de emmer is wel vol’

Leraren staken opnieuw voor meer geld en oplossingen om structureel de problemen met de werkdruk, het lerarentekort en de salarissen op te lossen. Beeld Phil Nijhuis

Duizenden docenten gingen woensdag opnieuw de straat op om aandacht te vragen voor het lerarentekort en de hoge werkdruk. Trouw vroeg tien stakers in Den Haag naar hun grootste wens voor het Nederlandse onderwijs. 

Ton van Haperen Beeld Phil Nijhuis

Ton van Haperen (60)
Docent economie en publicist
Eersel

“Ik wil een cruijffiaanse ­revolutie in het onderwijs waarbij de leraren het weer voor het zeggen krijgen. Ik geef al 35 jaar les, dus ik weet waar het over gaat. Wat je ziet is: rijkdom op kantoor en armoede in de klas. Slob moet de regie weer nemen. Dit incidentele geld kunnen scholen alleen gebruiken om spullen te kopen of om in de reserves te stoppen. Ik ben bang dat het weer naar dure laptops gaat en dat er verder niets gebeurt. Het stemt mij somber dat geen enkele politieke partij dit onderwerp echt adopteert. De PVV en SP een beetje, maar ja, die ­besturen nooit.”

Kees van Amstel Beeld Phil Nijhuis

Kees van Amstel (54)
MBO-docent Engels, cabaretier en tekstschrijver
Den Haag

“Ik wens drie dingen: hetzelfde salaris voor docenten in het basis- en middelbaar onderwijs, een maximum van 24 kinderen in de klas en maximaal twintig lesuren per week. Als een artiest anderhalf uur in het theater optreedt, is hij kapot. Maar van docenten wordt het heel normaal gevonden dat ze zeven uur achter elkaar lesgeven. Terwijl het een baan is met continue druk, waarbij je met ouders moet dealen en tussen de vechtpartijen staat. Zoals mijn vriend Hans Sibbel (beter bekend als cabaretier Lebbis, red.) zegt: in dit land krijgt de man die op je geld past drie keer zoveel betaald als de man die op je kinderen past. Dat is te gek voor woorden.”

Peter van Schijndel Beeld Phil Nijhuis

Peter van Schijndel (48)
Docent geschiedenis
Breda

“Er moet een deltaplan komen voor de lange termijn. Het onderwijs schreeuwt om hulp. We verzuipen! Er wordt ons nu een reddingsboei toegeworpen van 460 miljoen euro, maar die gaat ons niet redden. Het lerarentekort loopt op en er komt een gigantisch probleem aan. Ik zou willen dat de leraren óók aan de onderhandelingstafel zitten. Waarom gebeurt dat maar niet? In de polder wijst iedereen naar elkaar, en de leraren zijn de dupe. We zijn vandaag met tientallen docenten van verschillende scholen uit Breda naar Den Haag gekomen. In heel Breda zijn docenten verenigd geraakt, omdat we een gemeenschappelijk doel hebben: de toekomst van Nederland.” 

Erminia Fernandez met haar dochters Beeld Phil Nijhuis

Erminia Fernandez (39) 
Moeder van Sofia (8) en Inez (10)
Den Haag

“Ik wil minder lesuren en kleinere klassen. Als bezorgde mama ben ik hier vandaag met mijn twee dochters. Ik merk dat mijn kinderen de laatste uren van de dag als zombies in de klas zitten en doodmoe thuiskomen. Het onderwijs moet korter en krachtiger. Een school is geen kinderdagverblijf! Veel ouders willen geen kortere schooldagen omdat ze moeten werken, maar ik vind het een grotere kwaliteit van leven als je meer tijd met je kinderen doorbrengt. De leraren op de school van mijn kinderen krijgen trouwens niet doorbetaald om vandaag te staken. Dat vind ik schandalig. Schrijf je dat op? Het is de Eerste Nederlandse Montessorischool in Den Haag.”

Annemiek Brandsma Beeld Phil Nijhuis

Annemiek Brandsma (23)
Basisschooldocent
Lemmer

“Ik wil meer handen in de klas, zodat je iedereen kunt bedienen. Onze pakken zijn bedoeld als ludieke verwijzing naar het lerarentekort. Met de tekst ‘Ik bied je een b(an)aan aan’ laten we zien dat we staan te springen om extra leraren. Ik sta nu voor het tweede jaar voor de klas en geef les aan kinderen van allerlei verschillende niveaus. Ik heb twee buitenlandse kinderen in de klas die nauwelijks Nederlands spreken, en een paar kinderen met gedragsproblemen. Ik heb nu een heel goede ­stagiaire, dat scheelt enorm. Maar die blijft niet eeuwig.”

Directeur Marianne Bor en haar docententeam. Beeld Phil Nijhuis

Marianne Bor (60)
Directeur van een basisschool in Sliedrecht

“Ik wil meer mannen voor de klas! Ons team bestaat uit twintig leraren en daarvan zijn er maar twee mannen. Dat is niet goed, niet voor de kinderen en niet voor de balans in het team. Het aanzien van het beroep moet beter worden en basisschooldocenten moeten net zoveel verdienen als docenten op de middelbare school. Mannen kiezen anders toch sneller voor het voortgezet onderwijs. Ik denk dat het ook zou helpen om de pabo op te knippen en het kleuterdeel eruit te halen, zoals vroeger. Mannen zitten gewoon niet te wachten op vingerverven, liedjes zingen en kinderen die in hun broek plassen.”

Heidi Ettema Beeld Phil Nijhuis

Heidi Ettema (48)
Docent speciaal onderwijs
Amsterdam

“Minister Slob, kom maar eens een dagje meedraaien in mijn klas. Ik wil niet zeuren, maar de emmer is wel vol. In het speciaal onderwijs hoor je niet meer dan veertien kinderen in de klas te hebben, maar door het lerarentekort zijn dat er structureel meer. Ik vang iedere dag kinderen van collega’s op. Dit vak is mijn passie, dus ik blijf, maar ik wil echt dat de politiek zoekt naar oplossingen voor de lange termijn. Die 460 miljoen is een grapje. Het gaat om de toekomst van onze kinderen! Als Slob zijn auto naar de garage brengt, wil hij toch ook geholpen worden door mensen die kunnen rekenen en kunnen spellen?”

Sacha Schipper Beeld Phil Nijhuis

Sacha Schipper (52) 
Basisschooldocent
Amsterdam

“Mijn grootste wens voor het onderwijs? Heb je even? Er moet een heleboel veranderen! Ik wil dat er geoormerkt, structureel geld komt en dat er een maximale klassengrootte komt van 25 kinderen. Ik heb een vriendin met 46 kinderen in de klas. Dat is geen grapje. Er gaat heel veel geld naar besturen en commerciële bedrijfjes in plaats van naar de leerling. Ik heb zelf kinderen, kleuters. Tegen hen zeg ik: het is alsof mama twee euro krijgt en daar een brood voor koopt, maar dan hebben we voor de rest van de week niets meer te eten. Zo is het ook met ons onderwijs.”

Walter van der Heijdt Beeld Phil Nijhuis

Walter van der Heijdt (40)
Docent biologie
Houten

“Ik wil dat er een maximale klassengrootte komt van 24 kinderen. De klassen moeten echt kleiner worden. Ik heb weleens 36 leerlingen in een eindexamenklas gehad. Zelf kan ik wel goed omgaan met de werkdruk, maar ik zie ­jonge docenten vertrekken. Ik werk vaak in het weekend en na schooltijd. In het basisonderwijs is het allemaal nog veel erger. Het lerarentekort op de school van mijn dochter is zo groot dat ze een invalpool hebben gemaakt van ouders met een lesbevoegdheid. Daar zit ik ook in, ik heb er al eens voor de klas ­gestaan. Daarvoor kreeg ik een boekenbon. De school doet zijn best, maar dit is ­natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn.”

Cynthia de Waar Beeld Phil Nijhuis

Cynthia de Waard (42)
Basisschooldocent
Tiel

“We staan met onze rug tegen de muur. Ik wil absoluut kleinere klassen, maar daar hebben we op mijn school niet genoeg leraren voor. Daardoor werken we nu met combinatieklassen en homogene klassen. Het is continu schipperen. Een ontevreden ouder is al eens een petitie gestart en is uiteindelijk vertrokken. Dat is vervelend, maar wij kunnen niet meer doen dan we doen. Ik ben regelmatig van half acht ’s ochtends tot zes uur ’s avonds op school om alles rond te krijgen. Er is zoveel werk, dat ik vrees dat ik straks na het staken weer ga nakijken.”

Lees ook:

Politici kunnen stakende leraren niet geruststellen

De coalitie, met D66 voorop, ligt onder vuur van oppositiepartijen en duizenden stakende leraren. Waar blijven de structurele oplossingen voor de crisis in het onderwijs?

Wat heeft actievoeren het onderwijs tot nu toe opgeleverd?

De leraren staken deze week. Opnieuw. Wat leverde het actievoeren tot nu toe op? Vier vragen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden