'Ik wil de ruimte hebben voor afwijkende muziek'

Angelo Verploegen is een man met vele gezichten. Het afgelopen decennium gold hij als boegbeeld voor de conservatoriumjazzgeneratie. Als oprichter en trompettist van de neobopgroep The Houdini's maakte hij zich sterk voor concertplekken en -subsidies. En wie zijn Houdini's kritisch bejegende, kon rekenen op telefoontjes en ingezonden brieven.

Minder bekend is dat Verploegen de jazzopleiding van het conservatorium niet eens heeft afgemaakt, en dat hij beduidend minder behoudend is dan hij indertijd overkwam. Zo speelde hij toen al in de groepen van stemkunstenaar Jaap Blonk en gitariste Corrie van Binsbergen. Recentelijk imponeerde hij met buitengewoon spannende introverte improvisatiemuziek met zijn eigen trio Tois.

In The Houdini's speelt Verploegen nog altijd. Met Van Binsbergens Corrie En De Grote Brokken gaat hij de komende weken op tournee en Tois blijft zijn eigen kindje. Tussen het musiceren door produceert Verploegen ook nog platen van andere musici.

,,Als ik me eenmaal ergens toe zet, laat ik het moeilijk los'', zegt de 38-jarige Verploegen in zijn woning in de Amsterdamse jazzbuurt. Hoewel hij als trompettist eigenlijk in de Chet Bakerstraat of in de Louis Armstrongstraat had moeten wonen, staat zijn optrekje in de Wessel Ilckenstraat. ,,We hebben twee opgroeiende kinderen en dan is een tuintje erg belangrijk. Dat we zo'n huis juist vonden in de jazzbuurt is puur toeval.''

De afgelopen twee weken heeft hij bijna elke dag gerepeteerd met Corrie En De Grote Brokken. ,,Af en toe had ik moeite me te beperken tot mijn rol van musicus. Als producer zie je heel andere dingen, maar ik hield me in. Het is Corrie's groep en muzikaal wordt het fantastisch.''

Produceren doet Angelo Verploegen nu een paar jaar. Hij werd door Anne de Jong en (bassist) Hein van de Geyn, oprichters van het cd-label en distributeur Challenge, gevraagd om hun sublabel A Records nieuw leven in te blazen. ,,Dat wilde ik wel, mits ik ruimte kreeg voor, wat ik dan maar noem, afwijkende muziek. We hebben overwogen dat op A Records te doen, maar uiteindelijk hebben we er een apart plekje voor gecreëerd. Dat is Buzz geworden.''

Lachend beaamt hij dat de namen van de labels niet helemaal hun lading dekken. ,,Challenge zou inderdaad een goede naam zijn geweest voor het label voor avontuurlijke muziek. Op Challenge zelf komt niet de meest uitdagende muziek uit en ook op A waren voor mijn komst veel onnodige cd's verschenen. Dat is inmiddels veranderd. Op A kwam net een prachtige cd uit van het Benjamin Herman Trio, met live opnamen van Misha Mengelberg-composities. En de laatste Buzz-release is een cd van de groep Nimbus. Daarop speelt de jonge pianist Wolfert Brederode samen met onder anderen Eric Ineke (drummer van het Rein de Graaff Trio) een soort ambient-achtige jazz. Echt heel bijzonder.''

Verploegens grootste trots is de release van een solo-cd van pianist Misha Mengelberg op Buzz. ,,Dat was feest! In groepen weet hij je altijd te verrassen, maar hij is ook een verteller. In de kroeg en op zijn instrument. Ik wilde al heel lang iets met hem doen. Toen ik hem belde, dacht hij dat ik hem vroeg voor een duo-cd met mijzelf. Dat hij dat dacht en dat hij dat wilde, is heel vleiend, maar het idee om hem zijn eigen zegje te laten doen, heeft het gewonnen.''

De producer geeft toe dat de dertien platen die tot dusver op Buzz zijn uitgebracht, geen kaskrakers zijn. ,,Dat hoeft ook niet. De oplagen zijn klein, maar de vraag in deze sector blijft lopen. Het is tijdloze muziek, die over jaren nog verkoopt. In die zin zijn we bij Challenge niet te vergelijken met Via Via, het Nederlandse jazzlabel dat onlangs failliet is gegaan.'' Het grote verschil is volgens Verploegen dat Via Via, dat zelf cd's uitbracht en -net als Challenge- cd's van andere labels distribueerde, ,,te veel wilde en deed en dat het hen ontbrak aan buitenlandse distributeurs. Het is leuk om, zoals Via Via, veel beginnende Nederlandse bandjes uit te brengen, maar als je die alleen in Nederland kwijt kunt, is die markt wel erg klein.''

Voor Challenge, A Records en Buzz geldt dat volgens Verploegen niet. ,,Dick Kuijs van Radio Nederland Wereldomroep noemde ons laatst het label voor de ABC van de jazz, iets waaraan we zelf nooit gedacht hebben. Wij vormen een driepoot voor alle stijlen. Op Challenge brengen we vooral internationaal goedlopende kassuccessen uit. Voorbeelden zijn platen van Chet Baker en Clark Terry, verschenen in oplagen van boven de tienduizend. Ook die platen blijven in catalogus, en met de opbrengsten financieren we minder goed lopende cd's.''

Het vroegere A was volgens Verploegen wel te vergelijken met Via Via. ,,Er kwam teveel op uit. Ook teveel onzinnigs. Dat doen we niet meer. Tegenwoordig concentreren we ons op de groepen van musici die zich ruimschoots bewezen hebben, en waarvoor een markt is, zoals Benjamin Herman, Wolfert Brederode, Maarten van der Grinten en Jesse van Ruller. Op A verschijnen nu jaarlijks zo'n twintig cd's, waaraan de musici in de meeste gevallen financieel bijdragen, bijvoorbeeld door een vast aantal cd's af te nemen voor de verkoop tijdens concerten. Ook A Records kent zijn successen: van een plaat van bassist/zanger Jim Ferguson werden ongeveer twaalfduizend exemplaren verkocht. Op Buzz kan ik rustig werken aan het label. Of ik er nu vijf of tien per jaar uitbreng, dat maakt niet uit.''

Bij zijn keuze voor artiesten voor Buzz gaat Verploegen strikt uit van kwaliteit. ,,Natuurlijk is iemand als de Japanse trompettist Natsuki Tamura hier geen grootheid. Maar zijn muziek verdient een groot publiek en in Japan en in de VS opent het derde album deuren voor andere Buzz-releases. Op de dertien Buzz-releases hebben we ook uit het buitenland veel enthousiaste reacties gekregen. Of we bang zijn voor het Via Via-effect? Welnee. Voor een klein label zijn de verkopen meer dan bemoedigend. En onder Challenge's hoede hebben we niets te vrezen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden