Examenrubriek

‘Ik vind het een aanfluiting dat talen met meerkeuzevragen worden getoetst’

Leerlingen van middelbare school Walewyc mavo tijdens het eindexamen biologie. Beeld ANP

Tijdens de eindexamens, van 9 tot 23 mei, volgt Trouw leerlingen in de Amsterdamse Bijlmer en de Achterhoek. Iedere dag blikken een scholier en een bekende(re) Nederlander terug op hun examen. Vandaag blikken we terug op het examen economie. 

Barbara Baarsma (49), Rabobank-directeur en hoogleraar, eindexamen economie 1 en 2, VWO. Eindcijfers: 8 en 9. Rijksscholengemeenschap op Goeree-Overflakkee. Beeld Suzanne van de Kerk

“Tijdens mijn eindexamen wist ik nog niet dat ik economie wilde studeren. Wel wist ik dat ik voor alles een 8 of hoger wilde halen omdat ik me dan niet hoefde in te loten voor industrieel ontwerp. Want dat was mijn plan: industrieel ontwerp studeren in Delft. De studie viel tegen. De wiskunde, het vak waarvan ik dacht dat het belangrijk zou zijn, ontbrak grotendeels. Ik was vooral bezig met mijn handen en met klei. Het paste niet bij mij.

“Aan mijn eindexamen heb ik eigenlijk alleen maar goede herinneringen. Ik vierde feest vanwege het Europees Kampioenschap voetbal. En ik had een reis voor de boeg. Samen met mijn geliefde trok ik door de Verenigde Staten en Mexico. Kortom: alleen maar leuke dingen.

“Toen ik de overstap had gemaakt van industrieel ontwerp naar de studie economie, merkte ik hoe weinig de vakken economie 1 (algemene economie, red.) en economie 2 (handelswetenschappen, red.) aansloten bij mijn studie. Ik had veel meer aan wiskunde B dat ook in mijn vakkenpakket zat.

“Ik heb altijd het meeste plezier beleefd aan exacte vakken. Talen vind ik op zich interessant, zeker als het gaat om literatuur. Maar ik vind het een aanfluiting dat talen met meerkeuzevragen worden getoetst. Ik ben exact aangelegd, en voor mijn gevoel stond nooit het goede antwoord ertussen.

“Nee, dan scheikunde. We hadden een fantastische leraar die ons tal van proefjes liet doen in de klas en op het eindexamen kreeg je tenminste vragen die je kennisinzicht serieus toetste.”

Examenvraag van de dag

De vraag: hoe heet de werkloosheid die ontstaat doordat de bestedingen van mensen afnemen?

Antwoord:
A. Conjuncturele werkloosheid
B. Frictiewerkloosheid
C. Geregistreerde werkloosheid
D. Structurele werkloosheid
E. Verborgen werkloosheid

O'Shon Lunes van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer

‘Met de rekenvragen had ik geen moeite’

“Ik denk dat het economie-examen wel goed ging”, zegt O’Shon Lunes (17) die VMBO-examen doet op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer. “Ik heb eerst wat vragen opengelaten, maar aan het eind van het examen ben ik teruggegaan naar het begin en heb ik toch nog alles ingevuld. Ik had me goed voorbereid. In ons boek stond na elk hoofdstuk een samenvatting. Daarin waren woorden opgelaten die je dan zelf moest invullen. Onze docent zei: ‘als je die begrippen kan invullen dan heb je de paragraaf goed gelezen.’

“Het lastigst vond ik de vragen waarbij ze vroegen om argumenten te geven voor een bepaalde uitspraak. Er was bijvoorbeeld een vraag over hogere bijtelling op dure elektrische auto’s. Je moest dan uitleggen waarom de jongen in het voorbeeld zei dat een hogere bijtelling op dure auto’s een nivellerende werking had. Ik weet dan wel wat ik wil zeggen, maar het is best lastig er woorden aan te geven. Met de rekenvragen in het examen had ik geen moeite.”

Zou u nu nog een voldoende scoren?

Lees ook de vorige aflevering in onze eindexamenrubriek en kijk ook hoe goed u de eindexamens zou doen bij de dagelijks aangevulde eindexamenquiz. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden