'Ik laat nu meer van mezelf zien'

In 1990 presenteerde Paula Patricio het Nationale Songfestival. Morgen zingt een van de deelnemers een door haar geschreven tekst. Een duizendpoot overleeft altijd.

Een duik in de archieven schetst een somber beeld van Paula Patricio, de vergeten presentatrice. Haar laatste twee programma's werden twee jaar geleden vrijwel gelijktijdig van het scherm gehaald. 'Markant Nederland' ging zonder gastvrouw verder als serviceshow en 'Voor een briefkaart op de eerste rang' flopte.

Vervolgens werd het stil rond de geboren Portugese. Een herkenbaar gevoel, want ook in de jaren negentig -háár decennium- ging de carrière van Patricio nooit in sneltreinvaart, getuige de gedateerde recensies. 'Eindelijk weer eens uit de mottenballen gevist'. 'Behalve charmant ook trefzeker'. Maar toch 'jarenlang genegeerd of weggemoffeld'. Tel dat op bij haar leeftijd (45) en de voedingsbodem voor een melancholisch gesprek lijkt gelegd.

Maar niets is minder waar. Zoals wel vaker blijkt de papieren werkelijkheid niet de ware. Paula Patricio stapt de sportkantine opgewekt binnen. Ze groet de kantinejuf als een oude bekende om daar meteen aan toe te voegen dat ze nooit aan de gewichten trekt en het Amstelveense fitnesscomplex slechts bezoekt voor afspraken.

Patricio is wars van imago en andere interessant klinkende vormen van uiterlijk vertoon. ,,Misschien valt mijn levensinstelling wel te verklaren door de schok die ik als zevenjarige meemaakte. Van het ene land werd ik hop in het andere geplaatst, omdat mijn vader hier een baan kon krijgen.''

,,Ik zie mezelf nog zitten in de klas. Ik begon met een achterstand, zeker op taalgebied. Wellicht heeft mij dat onbewust het gevoel gegeven dat als je maar van heel veel verschillende onderwerpen wat afweet en jezelf in heel veel verschillende disciplines bekwaamt, je je altijd staande kunt houden. Het is een drang om onder alle omstandigheden te overleven.''

Dat lukt haar meer dan aardig. Na een bestaan vóór de camera's, dat overigens niet definitief is afgesloten, heeft de voormalige Vara-omroepster inmiddels een mooie staat van dienst opgebouwd achter de schermen. Als mediatrainer voor bedrijven. Als coach van beginnende presentatoren. Als dagvoorzitter van congressen. En als tekstschrijfster van liedjes, in vier verschillende talen (Nederlands, Portugees, Frans en Engels).

Let us believe in harmony; Love is our only destiny; Cause in our heart we know we live a lie; So why don't we at least give it a try...

De insteek dat we allemaal lief moeten zijn voor elkaar past perfect bij het Songfestival. Morgen brengen Berget Lewis, achtergrondzangeres van Trijntje Oosterhuis, en Simon Linnenbank haar oproep voor wereldvrede ten gehore, in de nationale voorronde. Maar wie luistert?

,,Bij het Songfestival is de muziek, gecomponeerd door Jan Willem Verbeek, belangrijker dan de tekst. Het moet niet uitmaken in welke taal er gezongen wordt, als de beat maar pakkend is.''

Het is de tweede keer dat een nummer van haar meedingt voor uitverkiezing naar het Eurovisie Songfestival. De vertolking van haar 'Gouden Bergen' door Laura Vlasblom eindigde in 1992 uiteindelijk op de even verdienstelijke als zure tweede plek, net achter winnaar Humphrey Campbell.

,,Soms heb ik een thema in mijn hoofd dat ik wil aansnijden en soms hoor ik een zin die me inspireert. Dat was in dit geval zo. In een praatprogramma over vrouwen die een relatie onderhouden met getrouwde mannen zei een gast dat ze 'in de wachtkamer van het geluk' zaten.''

Mocht het duo Lewis en Simon deze jaargang ook niet winnen, dan heeft Patricio nog een kans op een ticket voor Riga. In haar tweede vaderland zingt de Portugese Rita Guerra, definitief aangewezen, misschien haar tekst 'We all want to be free'.

Het zijn spannende, maar vooral leuke tijden, benadrukt Patricio. Een jaar of tien geleden vroeg haar ex-partner, Henk Temming van Het Goede Doel, of ze 'even' kon helpen met de rangschikking van woorden.

Nu zingen Paul de Leeuw, De Kast, Jantje Smit, Kinderen voor Kinderen en René Froger haar liedjes.

De Amsterdamse zanger haalde met 'Wild Rhythm' de toptien, de Friese popgroep met 'Woorden zonder Woorden' ook.

,,Natuurlijk is het hartstikke leuk als een nummer een hit wordt, maar de echte kick is het gevoel dat de cadans, de betekenis en de klanken kloppen. Het is als een opgelost cryptogram.''

Ze mist de televisie slechts gedeeltelijk. ,,Als auteur kan ik meer van mezelf laten zien. Teksten zijn het eerlijkst.'' Patricio is tevreden. Dat moet nu toch duidelijk zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden