Eindexamen

'Ik heb eigenlijk geen normale economieles gehad'

Lars Looijenga (achter) en Daan Boezeman van Axia College in Amersfoort. Foto: Bram Petraeus

Daan Boezeman (17) van het Axia College in Amersfoort maakt vandaag het examen economie voor de havo. Hoe bereidt hij zich voor?

De vooruitblik

Economie is een nuttig vak, vindt Daan Boezeman. Het gaat over bedrijven, de overheid en belastingen: dingen die je als volwassene moet begrijpen. Bovendien vindt Daan economie 'niet heel ingewikkeld'. Toch is dit het eerste examen waar hij tegenop ziet.

Dit jaar werd de economiedocent van Daan ziek en de vervangers bleven nooit plakken. "Ook nieuwe leraren verdwenen weer snel", vertelt hij. "Ik heb eigenlijk geen normale economieles gehad."

Dus vroeg Daan de huiswerkbegeleiding om hulp. "Maar ook daar was niemand die verstand van economie had. Ik heb uiteindelijk nooit ondersteuning gehad." Hij kocht een examenbundel en ging zelf aan de slag. "Ik ben goed in wiskunde, dus het rekenen ging me gelukkig wel aardig af."

Overheidsschulden en de relatie van overheid tot bank, dat vindt Daan lastiger. Misschien leest hij de stof de avond van tevoren nog even door, maar hij wil niet tot 'half drie 's nachts door'.

Hij blijft positief. "Economie is vooral logisch nadenken. Als ik rustig de tijd neem, kan ik ook zonder basiskennis op het goede antwoord uitkomen." Hij hoopt op een soepele normering, net als in voorgaande jaren. "Dan heb je relatief weinig punten nodig voor een voldoende, dat scheelt."

De terugblik

Een 'beetje stekelig' wordt Marc van Oostendorp ervan: het havo-eindexamen Nederlands van gisteren. De hoogleraar Nederlands vindt het 'een acceptabel examen', maar saai. "Het examen propageert een superdroge manier van lezen die het schoolvak eigenlijk uitholt."

Taalkundige Marc van Oostendorp. Meertens Instituut Amsterdam Beeld Meertens Instituut

Wat Van Oostendorp vooral steekt, is dat de makers deze zakelijke meetlat naast een column van Rosanne Hertzberger leggen. Het examen vraagt de kandidaten waarom de titel niet klopt. "Die vraag is eigenlijk een beetje ongepast. Denken ze het beter te weten dan Hertzberger zelf?"

De makers zien de kandidaten bijna als machines, zegt Van Oostendorp. "Je geeft ze een tekst en er rolt een argumentatieschema uit." Geen wonder dat Nederlands door weinig scholieren als uitdagend wordt ervaren, vindt de hoogleraar. "Het zou zoveel prikkelender kunnen."

Op Twitter klaagden sommige havisten dat er te weinig meerkeuzevragen in het examen zaten. Daar is Van Oostendorp juist blij mee. "Het examen draait om argumentatie. Een meerkeuzevraag kun je niet onderbouwen, dus dat zou een rare keuze zijn."

En er valt meer positiefs te melden. Zo zitten er veel minder fouten in het examen dan een aantal jaren geleden. "Ik zie een stijgende lijn. De vwo-leerlingen mogen hopen dat de makers van hun examen goed met de makers van dit examen gepraat hebben."

Uit het HAVO-examen Nederlands van gisteren

Vraag: "Laat er geen misverstand over bestaan, wil uw overheid er maar mee zeggen: schulden zijn een moderne vorm van slavernij." (regels 50-53, tekst 2)

Dit citaat schetst een overeenkomst tussen schulden en slavernij. Wat is die overeenkomst? Geef antwoord in een of meer volledige zinnen.

Antwoord: De kern van een goed antwoord is: in beide gevallen ben je niet vrij / je zit eraan vast.

Hoeveel heeft u onthouden van het eindexamen? Test uw kennis. Lees ook de verhalen van andere eindexamenkandidaten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden