'Ik heb een pesthekel aan het woord strijkstok'

Directeur René Grotenhuis wil dat Cordaid niet langer een klassieke ontwikkelingsorganisatie is

Het afdelingshoofd gaat, de Business Unit Manager komt - o jee, gaat ontwikkelingsorganisatie Cordaid ook al meedoen aan de Engelse ziekte die doorgaans door het bedrijfsleven waart? Maar volgens directeur René Grotenhuis heeft de reorganisatie bij Cordaid, die volgend jaar zeker 25 van de 248 arbeidsplaatsen gaat kosten, meer om het lijf. De veren van de klassieke ontwikkelingsorganisatie worden afgeschud. Cordaid wil voortaan als 'sociale onderneming' op het gebied van ontwikkelingssamenwerking door het leven gaan.

Wat wordt de grote verandering?
"We krijgen acht business units op gebieden als gezondheid, noodhulp, microkrediet en vrouwenrechten. Straks wordt elke business unit verantwoordelijk over de eigen financiën. Gaat het goed? Hebben ze bestaansrecht of niet? Hebben ze meer uitgegeven dan is binnengebracht?

"We hebben nieuwe mensen nodig, mensen van buiten, die ondernemend denken, meer internationaal scannen op partnerschappen. Dat kan betekenen dat je werkgelegenheid met 25 plaatsen vermindert, maar dat in totaal 50 mensen van de huidige organisatie geen plek krijgen omdat een deel van die plekken wordt ingevuld door nieuwe mensen met nieuwe kwaliteiten die je nodig hebt om als sociale onderneming succesvol te zijn."

Wat zullen de allerarmsten merken van deze reorganisatie?
"Dat we ons meer zullen afvragen: wat is de impact voor de mensen voor wie een project bedoeld is? Als ik een filantroop of een bedrijf wil overtuigen, moet ik laten zien wat ons werk uithaalt. Dus zullen we in evaluaties meer luisteren naar de mensen ter plekke. Vroeger waren veel evaluaties vaak beleidsmatig, met alleen oog voor de donoren.

"Verder denk ik dat we nog wel een tandje lager kunnen in de kosten. We voldoen als Cordaid al aan de norm, maar het kan nog beter. Omdat we vinden dat we ons stinkende best moeten doen voor het geld dat de donateurs aan ons toevertrouwen."

Oftewel: de befaamde 'strijkstok' moet minder.
"Ik heb een pesthekel aan het woord strijkstok. We vinden simpelweg dat we de kosten zo laag mogelijk moeten houden."

En wat is uw boodschap aan uw 370.000 donateurs?
"Dat Cordaid nog meer van uw geld zal besteden aan waar u het voor wilt bestemmen. We zullen daarbij nieuwe relaties aangaan met andere partijen - stichtingen, filantropen, en ook bedrijven. Samen maken we er meer van."

Opvallend dat u bedrijven als laatste noemt.
"Dat heeft te maken met de nadruk die wij leggen op conflictgebieden en falende staten. Dat zijn niet de makkelijkste gebieden voor bedrijven. Waar wij werken in Zuid-Soedan of de Centraal-Afrikaanse Republiek, zitten zij liever in Ghana en Tanzania."

Wat is de kern van het sociale ondernemerschap dat u nastreeft?
"Het bij elkaar brengen van de koopman en de dominee. De klassieke dominee wil goed doen, stoort zich niet aan de zakelijke aspecten, en houdt zich niet bezig met de vraag: wat is de impact hiervan? Hij is dan naïef en soms ook gevaarlijk bezig. Aan de andere kant staat de koopman, die niet in de gaten heeft dat economie ook gaat over waarden en maatschappelijk verantwoord gedrag. Die klassieke tegenstelling moeten we achter ons laten."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden