Review

'Ik ben trots op wat ik gedaan heb'

Michiel Bicker Caarten (1956) was medeoprichter van Business Nieuws Radio.

’Het idee voor dit boek gistte al langer in m’n hoofd. Weinig mensen hebben zo’n mooie kans gekregen als ik: het oprichten van een radiostation, dat moest maar eens geboekstaafd worden. Op een dag hoorde ik twee jonkies op de redactie tegen elkaar zeggen: ’hoe is BNR eigenlijk ontstaan?’ Dat was voor mij doorslaggevend, toen ben ik met tikken begonnen, zonder plan. Dat werkte natuurlijk niet, het handwerk van het schrijven van een boek beheerste ik ook niet, ik had een hoop vastloopmomenten. Toen heb ik m’n archiefdozen omgekieperd, de inhoud gesorteerd en in m’n computer gestopt. Dat was een heel saai karwei. Maar daardoor kreeg het verhaal wel structuur.

Ik vind het resultaat een aanvulling op de radiogeschiedenis in dit land. Een egodocument zeg je? Ja, dat klopt. De acht jaar die ik bij BNR heb gewerkt, vormen een belangrijke periode in m’n leven. Het boek gaat veel over mezelf, maar ik ben ook trots op wat ik gedaan heb. Toen ik begin vorig jaar wegging bij BNR, liet ik een levensvatbaar station na dat winst maakt en dat een eigen formule heeft gevonden met journalisten die onbevangen en nieuwsgierig zijn en die hun eigen mening thuis laten.

De luistercijfers vallen tegen, dat geef ik toe. De luisterdichtheid is 0,7 procent, die van Radio 1 tien keer zoveel: zeven procent. Ik heb in m’n overmoed wel eens geroepen: binnen vijf jaar streven we Radio 1 voorbij. Dat is dus niet gelukt en dat is jammer, ik moet daar niet flauw over doen. Het is altijd leuker om een groot publiek te hebben. Maar kijk eens naar de financiën, BNR heeft veel minder geld tot z’n beschikking dan Radio 1. Daar werd ik wel eens narrig van.

Toch heeft BNR invloed. Radio 1 heeft een paar weken geleden de formule aangepast en is naar ons opgeschoven. Ja, ik zeg nog steeds ’ons’, al ben ik bijna twee jaar weg. En BNR op zijn beurt is naar Radio 1 gekropen - het wordt druk in het midden. Maar de twee stations hebben nog steeds een eigen format, een eigen doelgroep. Radio 1 is op zijn manier heel erg goed. Dat station is er voor luisteraars die de tijd hebben de hele dag nauwgezet naar de radio te luisteren. BNR maakt nieuws voor mensen die wel wat beters te doen hebben, de werkende mens dus. In twintig minuten ben je bijgepraat, het is een variant op de formule van Amerikaanse radiostations. Toen ik correspondent in New York was voor NRC Handelsblad, luisterde ik altijd naar ’1010WINS’ dat als slogan heeft: you give us twenty minutes, we’ll give you the world; geef ons twintig minuten, en we geven u de wereld. Het maakt niet uit of mensen kort naar je luisteren, als ze maar weer terugkomen.

Dit weekeinde bestaat BNR precies tien jaar. Ik maak dat jubileum mee als tevreden luisteraar. Nee, achter mijn vertrek hoef je niks te zoeken. Ik vond het na acht jaar mooi geweest. Ik merkte dat ik geestelijk lui werd, dat is een teken dat je wat anders moet gaan doen. Nu zit ik in de reclame. Het was een prachtige tijd bij BNR. Om een cliché te gebruiken: een jongensdroom is uitgekomen.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden