'Ik beleef extase via muziek'

interview | Na een bezoek aan Jeruzalem schreef Joan Wasser 'Holy City'. Een nummer over 'de ultieme liefde die is als een heilige stad'.

Ja, dat er met teksten als 'I'm ready to get up on your wailing wall' mensen zullen zijn die aanstoot nemen aan haar nummer 'Holy City' realiseert Joan Wasser (43) zich terdege. Toch heeft de singer-songwriter en violiste, die opereert onder de naam Joan As Police Woman, het nummer niet geschreven om te schofferen.

"Ik had opgetreden in Tel Aviv en bezocht daarna een vriendin in Jeruzalem. Ze studeert om rabbijn te worden en woonde daarom een jaar in Jeruzalem", vertelt Wasser in een Amsterdams café. "Ze liet me de stad zien en was de ideale gids. Uiteraard bezochten we ook de Klaagmuur en wat me daar raakte, was de religieuze extase van de biddende mensen. Ik ben niet gelovig; mijn ouders zijn fanatieke atheïsten. Maar ik ben wel spiritueel. Dat kan ook niet anders. Muziek heeft van jongs af aan een grote rol in mijn leven gespeeld (Wasser speelt al vanaf haar achtste viool - red.) en dan word je vanzelf spiritueel. Je staat immers via de muziek in contact met iets dat niet tastbaar is. Dus ik kon me wel herkennen in die extase, al beleef ik extase niet via religie maar via muziek en verliefdheid. Dat gevoel heb ik als basisingrediënt gebruikt. 'Holy City' gaat dus niet zozeer over Jeruzalem maar over de ultieme geliefde die is als een heilige stad."

Het wil niet zeggen dat de New Yorkse geen uitgesproken ideeën heeft over orthodoxe gelovigen. "Ik woon al twintig jaar in Brooklyn, dus ik ben gewend om op straat orthodoxe Joden tegen te komen. Het is me meer dan eens gebeurd dat ik een hoek omsla en oog in oog sta met een orthodoxe Jood, die zich tegen de muur aandrukt om maar niet naar mij te hoeven kijken. Daar word ik verdrietig van. Natuurlijk, iedereen mag geloven wat hij wil. Maar ik word toch verdrietig van dit soort angst. Ik ben geen bedreiging, alleen omdat ik een vrouw ben. Maar orthodoxe mensen in elk geloof zijn blijkbaar bang om te denken over zaken die hen angst aanjagen. Dat heeft volgens mij met hun opvoeding te maken. Als je bijvoorbeeld ziet dat je moeder alleen de deur uitkan als uitsluitend haar ogen zichtbaar zijn, dan doet dat wat met je. Wil je dat deze mensen anders gaan denken, dan zouden ze systematisch geherprogrammeerd moeten worden. Niet dat ik daar voor pleit hoor. Maar ik verheug me wel op een toekomst waarin mensen aardig voor elkaar zijn. En het wordt beter, dat geloof ik echt. Ik kan als vrouw in m'n eentje de straat op en zangeres zijn. Oké, dat kan ik omdat ik een blanke Amerikaanse ben en voor veel vrouwen geldt dat niet. Maar laten we vooral ook stilstaan bij de vooruitgang die we wel hebben geboekt!"

Wasser ziet niet alleen op mondiaal niveau vooruitgang, maar zegt bij herhaling ook dat ze zelf beter in haar vel zit dan in haar jongere jaren. "Ik voel me nu beter dan ooit. Dat komt omdat ik me zelfverzekerder voel. Ik heb een aantal cd's uitgebracht en de mensen blijken ze oké te vinden. Daardoor heb ik nu het vertrouwen dat wat ik ook doe, mijn fans met me mee zullen gaan. En dat is belangrijk voor me. Daarnaast is ouder worden zo'n geschenk! Dingen doen er minder toe, en dat is een enorme opluchting. Ik heb veel bagage die ik meetorste laten varen. En voor het eerst in mijn leven ben in langere tijd single en steek ik mijn energie nu eens niet in een ander."

Die lossere levenshouding van Wasser vertaalt zich op haar nieuwe album 'The Classic' ook in haar sound. In vergelijking met de strak geproduceerde vorige cd 'The deep field' klinkt Wassers eigengereide mix van pop en soul op het nieuwe album speelser en warmer, en zijn het juist de onaffe rafelrandjes die de songs reliëf geven.

"Fans komen vaak na afloop van een optreden naar me toe en zeggen: 'De songs klinken live zoveel krachtiger'. Dus besloot ik dat ik deze plaat anders wilde aanpakken en heb ik de hele cd live opgenomen. In het verleden sleep ik alle randjes glad. Ieder woord, iedere pauze moest perfect zijn. Maar deze plaat moest minder pietepeuterig worden dan zijn voorgangers. Door mijn ruime podiumervaring en doordat ik me meer op mijn gemak voel met mijn eigen zang, durf ik het nu aan om de songs minder te polijsten." Lachend: "En dat is maar goed ook, want van gemakzucht dut je in!"

De cd 'The Classic' is verschenen op het PIAS-label. Joan As Police Woman treedt 18 maart op

in Eindhoven (Effenaar) en 19 maart in Amsterdam (Melkweg).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden