Ik begin bewust bij kinderen, zij zijn de toekomst

ranglijst | Ondernemer en investeerder Anne-Marie Rakhorst staat met de campagne '17 doelen die je deelt' op nummer 37.

Wie kent ze niet, de 'sustainable development goals'? Nou, velen niet dus. Dat moet veranderen, dacht ondernemer en investeerder Anne-Marie Rakhorst. Zij financiert uit eigen middelen de campagne '17doelendiejedeelt', die vandaag aan prinses Laurentien wordt aangeboden.

Maar liefst 193 landen hebben een jaar geleden hun handtekening gezet onder zeventien 'sdg's', zoals ze ook wel genoemd worden. Die landen beloven het in 2030 beter te doen op gebieden als armoede, gelijkheid, biodiversiteit, onderwijs en maatregelen tegen klimaatverandering, dan in 2015. Het zijn de opvolgers van de acht 'millenniumdoelen' die onder de vlag van de Verenigde Naties in 2000 werden afgesproken en 2015 als horizon hadden.

Rakhorst, nummer 37 in de Duurzame 100, zag dat bij het woord 'millenniumdoelen' ook al niet iedereen opsprong van herkenning. "Dat vind ik heel jammer. Er zijn veel grote successen geboekt maar dat is onvoldoende bekend. Eén van de millenniumdoelen was om binnen vijftien jaar de honger in de wereld te halveren. Dat is binnen twaalf jaar gelukt, hoewel dat wel vaak ten koste is gegaan van het milieu. De motivatie om weer verder te gaan, moeten we halen uit successen. Dat is nodig om de grote vraagstukken in de wereld op te lossen."

De nieuwe zeventien werelddoelen bestrijken meer gebieden dan de acht oude die vooral over armoede, onderwijs en gezondheid gingen. "Nu zijn er ook opgaves bijgekomen op het terrein van bijvoorbeeld duurzame productie en consumptie, innovatie, energie en het beschermen van biodiversiteit. En er zijn concrete resultaatgebieden vastgelegd."

Zo luidt 'sdg nummer 12': verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen. Daar hangen meetbare doelen achter. Tegen 2030 moet op wereldschaal de hoeveelheid voedselafval per persoon met de helft verminderd zijn.

De zeventien werelddoelen zijn, meer dan de millenniumdoelen, ook gericht op bedrijven en burgers, niet alleen op overheden. Dat spreekt ondernemer Rakhorst aan, haar laatste boek heet niet voor niets 'Geld stuurt de wereld'. "Het zou goed zijn als bedrijven hun inspanningen voor het bereiken van de werelddoelen in hun jaarverslag zetten. Accountants zijn er ook al mee bezig hoe dat het beste zou kunnen. Uiteindelijk zou de waardering van bedrijven van de sdg's af moeten hangen." Beleggers en investeerders hebben dan ook meer in handen om bedrijven te beoordelen op 'duurzaamheid'. "Het goede van die zeventien doelen is dat ze een veel bredere en concretere invulling geven aan het begrip 'duurzaamheid'."

Maar net als voor gewone burgers, merkt Rakhorst dat de werelddoelen ook voor bedrijven relatief nieuw zijn. Bedoeling van de campagne is dat het jargonbegrip 'sdg's' tot leven komt. Zeventien kinderen leggen in video's ieder voor één doel uit wat zij ervan verwachten. "Ik begin bewust bij kinderen. Het is hun toekomst. Het is heel belangrijk ze serieus te nemen. Dat zie je in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld. De Brexit is een feit geworden doordat jongeren te weinig zijn gaan stemmen. Dan zie je wat er gebeurt als hun stem onvoldoende gehoord wordt."

www.trouw.nl/duurzame100

Meer informatie over de ranglijst

undefined

Wie staan er in de top-25?

Vandaag, de Dag van de Duurzaamheid, vinden vele activiteiten plaats. De dag is zes jaar geleden door platform Urgenda in het leven geroepen om stil te staan bij alle duurzaamheidsinitiatieven en om de vergroening van Nederland te versnellen. Zo zullen overdag bekende Nederlanders voorlezen op basisscholen, is er de Sustainable Fashion Week over verantwoord gemaakte kleding en zijn er allerlei lezingen. Ook zal de campagne '17doelendiejedeelt' worden aangeboden aan prinses Laurentien. 's Avonds is zij in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam te gast bij de bekendmaking van de top-25 van de Trouw Duurzame 100. Die vindt al jaren plaats op 10/10.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden