IJle falset en donkere klanken

De stem van James Blake is niet naar ieders smaak. Het hoge stemgeluid van de 24-jarige muzikant klinkt altijd gekweld, waardoor veel van zijn songs wel klaagzangen lijken. Ook op het tweede album 'Overgrown' kermt de Britse koning van de dubstep het vooral in de eerste nummers weer uit. Dat leidt soms tot aangrijpende songs ('Life round here'), maar bij vlagen wordt de zang larmoyant en lijkt Blake's weltschmerz meer een kokette pose dan een oprechte emotie.

Gelukkig weet de zanger op het tweede deel van zijn nieuwe plaat de aandacht af te leiden van zijn vocalen met ijzersterke songs waarin dubstep, luisterpop, ambient en dance kunstig samenvloeien. Op 'Take a fall for me' vindt de ijle falset van Blake een fraai tegenwicht in de vorm van de donkere klanken van rapper RZA en het door Brian Eno geschreven 'Digital lion' is een heerlijke wandeling door een sfeervol en futuristisch klanklandschap. De sterkste compositie van de plaat is ongetwijfeld 'Voyeur', dat begint met kalm tikkende percussie-instrumenten en via diverse tempoversnellingen eindigt in een maalstroom van meeslepende dance.

Saskia Bosch

POP James Blake

Overgrown (Polydor)

***

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden