Opinie

Iets mis in de maatschappij? De leerkracht mag het weer opknappen

"Ik vraag me af of scholen er voor bedoeld zijn om al die maatschappelijke onrust te keren als er door de ouders niet al de basis voor is gelegd."Beeld Werry Crone

We moeten niet alle maatschappelijke problemen afschuiven op het onderwijs, betoogt basisschoolleerkracht Theo Legters.

Voor de zoveelste keer wordt het onderwijs verantwoordelijk gehouden voor bepaalde uitwassen in ons maatschappelijk verkeer: homohaat? Leerkrachten, doe je werk!

Blootplaatjes delen via WhatsApp door kinderen? Onderwijs, waar blijf je! Het adagium schijnt te zijn: als het onderwijs beter zijn best deed hadden we minder problemen. Oftewel: laat de leerkrachten het maar weer opknappen.

Weet u wat de taak van leerkrachten is? Het ontwikkelen van vaardigheden op sociaal-emotioneel, cognitief en creatief niveau. Dat dat wel eens niet goed aansluit bij sommige kinderen geef ik onmiddellijk toe.

Ontwikkelen betekent iets tot groei brengen dat in wezen al aanwezig is. Kinderen worden naar school gestuurd met een arsenaal aan vaardigheden die op ontwikkeling wachten - en daar is de school voor bedoeld. Maar zij worden ook gestuurd voorzien van filters, (voor)oordelen, waarden en normen. En die zijn in de eerste zes levensjaren door de ouders bewust of onbewust geïmpregneerd. Wat kinderen van huis uit meekrijgen bepaalt in hoeverre het onderwijs zal slagen in het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden.

Maatschappelijke onrust

Een kind dat opgroeit in een leugenachtige omgeving - hoe moeizaam wordt het voor de school om het te leren wat eerlijkheid is? Een kind dat opgroeit in een bevooroordeelde omgeving - hoe lastig wordt het voor de leerkrachten om hen te leren onbevangen in het leven te staan?

Ik vraag me af of scholen er voor bedoeld zijn om al die maatschappelijke onrust, zorgen, onverschilligheid, intolerantie en wantrouwen te keren als er door de ouders niet al de basis voor is gelegd. Mijn opvatting is dat ouders hun kinderen een aantal basisvaardigheden voorleven en leren, waardoor zij zowel op school als later maatschappelijk zouden kunnen slagen. Te denken valt aan zelfstandigheid, kritisch denken, verantwoordelijkheid dragen, verdraagzaamheid, eerlijkheid, humor, motivatie, nieuwsgierigheid, discipline.

Als ouders de basis leggen, kunnen wij op school daarop inhaken en deze eigenschappen verder helpen ontwikkelen. Opvoeden kun je nu eenmaal niet alleen aan het onderwijs overlaten. De leerkrachten werken zich momenteel drie slagen in de rondte om eventuele gaten op te vullen. Dat doen ze graag, maar geef hen niet de schuld als volwassenen een betonschaar nodig hebben om hun medemensen iets aan te doen of hun zogenaamde gelijk te bewijzen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden