Iets meer visie op nieuwe eeuw graag

De wereld verkeert in crisis en wat doen de leiders? Die grijpen terug naar wat altijd al hielp: mensen aan het werk houden door miljarden te sluizen naar grote bedrijfstakken en vertrouwde overheidsprojecten.

De afgelopen weken werd duidelijk wie de grootste problemen heeft: de auto-industrie. General Motors, een jaar geleden ’s werelds grootste autofabrikant, dreigt nog dit jaar failliet te gaan. De twee andere Amerikaanse grootmachten, Ford en Chrysler, wankelen ook. En in Europa zitten Volkswagen, Mercedes en BMW in Duitsland, en Peugeot en Renault in Frankrijk klem.

Honderdduizenden banen zijn er met de autoproductie gemoeid. Die mogen niet door een crisis verloren gaan, en dus trekken politici de portemonnee voor allerhande steun.

Op Europese schaal pleit eurocommissaris Almunia (economische zaken) er verder voor dat de lidstaten, net als China zegt te gaan doen, hun economie stimuleren door de aanleg van wegen en spoorwegen.

Hoe ontzettend vorige eeuw allemaal! Kunnen we nu echt niet over de grens van heden en verleden heen kijken en een blik in de nabije toekomst werpen? Auto’s en wegen hebben de economie van de 20ste eeuw gedomineerd, spoorwegen zelfs die van de 19de eeuw. Dat China daar nog in investeert is logisch, het land heeft een inhaalslag te maken. Maar wat wij nodig hebben, is iets wat de 21ste eeuw helpt vormgeven.

Het heeft ook weinig zin de westerse autofabrikanten voluit te steunen. Wat moet je met een Fiat 500 van 12.995 euro uit Italië als je in India een Tata Nano voor 1700 euro kunt krijgen? Oh zeker, die is eenvoudiger uitgevoerd. Maar de Nano Deluxe zal zeker niet veel meer dan 2500 euro gaan kosten.

De auto-industrie gaat de textielindustrie en scheepsbouw achterna. We hebben in Rotterdam geen werf meer waar olietankers te water worden gelaten. Maar de mooiste, grootste én duurste plezierjachten komen nog wel uit Nederland.

De huidige crisis is niet louter een crisis in de financiële sector en auto-industrie. De voedselcrisis, energieschaarste en het broeikaseffect staan ook aan de poort te rammelen. En in de nieuwe eeuw gaat informatie dé centrale rol spelen.

De VS krijgen in januari Barack Obama als nieuwe leider. Ook hij kan GM niet klakkeloos failliet laten gaan. De dominante speler van de vorige eeuw verdient een zachte landing in de nieuwe eeuw. Maar Obama trekt daarnaast 150 miljard dollar uit om de VS in tien jaar zo veel mogelijk duurzame energie te bezorgen. En hij steekt 17 miljard in infrastructuur: niet in asfalt, maar in internet. Een kleine eeuw geleden zorgde Henry Ford er met zijn lopende band voor dat bijna iedereen uiteindelijk een auto kon kopen. Nu wil Obama dat over een paar jaar elke Amerikaan de elektronische snelweg op kan.

Als Obama gelijk krijgt, leveren energie en web de VS zeven miljoen banen op. Een crisis schept niet alleen ellende. Wie er goed mee omgaat, kan enorme kansen grijpen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden