Iets meer omzet winkels VS op Black Friday

Beeld epa

Thanksgiving en de daaropvolgende Black Friday, de dag waarop traditioneel het kerstinkopenseizoen begint, hebben Amerikaanse winkeliers iets meer omzet opgeleverd dan vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die marktonderzoeker ShopperTrak dit weekeinde heeft gepubliceerd.

In totaal ging afgelopen donderdag en vrijdag voor 12,3 miljard dollar (ruim 9 miljard euro) aan kerstcadeautjes en andere spullen over de toonbank. Daarmee lagen de verkopen 2,3 procent hoger dan vorig jaar op Thanksgiving en Black Friday samen. Winkels kregen 2,8 procent meer bezoekers over de vloer.

De toegenomen concurrentie van met name webwinkels dwong veel winkelbedrijven uit te pakken met grote kortingsacties om klanten naar binnen te lokken. Kenners gaan er dan ook van uit dat de bescheiden omzetgroei niet tot meer winst heeft geleid.

Volgens oprichter Bill Martin van ShopperTrak gaan koopjesjagers goed voorbereid op pad en weten zij vaak van tevoren precies wat zij willen kopen en waar. Winkels slagen er steeds minder in klanten tot meer aankopen te verleiden als zij eenmaal binnen zijn.

Beeld afp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden