Iemand nog belangstelling voor een fijn blad?

Ontslagronde voor redacties is eerder in gang gezet dan verwacht

Eerder dan verwacht zullen de werknemers van Sanoma te horen krijgen hoe hun toekomst eruitziet. Yvonne Dankvoort van de journalistenvakbond NVJ verwacht dat de komende twee weken duidelijk wordt waar de 500 van de in totaal 1600 voltijdsbanen verdwijnen op de tijdschrift- redacties in Hoofddorp en hoe de reorganisatie eruit gaat zien. Het ontslag werd in oktober aangekondigd.

De in totaal 600 tot 700 mensen die weg moeten, parttimers meegerekend, zijn zeker niet alleen redacteuren, maar ook mensen van de administratie en marketing. Naar verwachting worden de bladen voortaan gemaakt door kleinere rompredacties en wordt meer gewerkt met freelancers. "Iedereen wacht met spanning af", weet Dankvoort. "De ongerustheid is tweeledig, één: ben ik boventallig? En: gaat het nog wel lukken om kwalitatief goede bladen te maken met zoveel minder mensen?"

Naast het massaontslag heeft Sanoma aangekondigd van 32 titels af te willen, waaronder bijvoorbeeld Panorama, Nieuwe Revu, Truckstar, KIJK, Beaumonde en Grazia. Er zouden zich al flink wat belangstellenden hebben gemeld. Onder de 17 titels die wel mogen blijven, zijn onder meer Libelle, Margriet, Donald Duck en Linda.

Drukkerij Roto Smeets zou interesse hebben in het hele pakket aan titels dat in de etalage staat. Bij Nederlands grootste drukkerij worden al veel bladen van Sanoma gedrukt. Het bedrijf zou dus zeer te lijden hebben als de titels verdwijnen. Dankvoort betwijfelt echter of het tot een deal komt. "Ze hebben zelf de nodige problemen gehad. Bovendien is drukken echt een ander vak dan uitgeven."

Dan zijn er nog de andere drie grote tijdschriftenuitgevers in Nederland die interesse kunnen hebben. Echter, zowel Audax, Weekbladpers Groep als Hearst hebben net als Sanoma last van teruglopende lezersaantallen en advertentieinkomsten. Alledrie de bedrijven hebben mensen moeten ontslaan. De Weekbladpers Groep wil zelf af van zijn bladen Opzij en J/M Ouders. Voor het feministische maandblad Opzij is inmiddels een koper, Veen Media.

Volgens Dankvoort wil Sanoma de bladen niet los verkopen, maar in pakketjes van zeker drie titels. "Een aantal van de titels doet het ontzettend goed, zoals het tijdschrift Vorsten, dat is marktleider op het gebied van het koningshuis. Sanoma wil niet dat alle krenten er worden uitgepikt zodat zij blijven zitten met de minder goed lopende titels."

Dankvoort denkt dat het eerder kleinere uitgeverijen zijn die toehappen. "Zo'n ontwikkeling zagen we recent bij de vakbladen. Een relatief kleine uitgever, Vakmedianet, nam titels over van het grote Kluwer. Vakmedianet is daardoor ook ineens een van de grote spelers geworden. Ook wel een logische stap: een kleine uitgeverij heeft veel minder kosten."

Helden op eigen benen
Sportglossy Helden is het eerste Sanoma-tijdschrift dat zelfstandig is geworden. Het tijdschrift, dat vier keer per jaar verschijnt (oplage 35.000), wordt gemaakt door vader en dochter Frits en Barbara Barend. Via 'exclusieve interviews' leert de lezer 'de mens achter de topsporter kennen'. Drie jaar geleden kwam het in de stal van Sanoma. De familie Barend besloot meteen het tijdschrift weer zelf uit te geven, hoewel Frits Barend zich al wel heeft laten ontvallen dat hij liever bij Sanoma was gebleven, omdat dat een hoop geregel scheelt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden