Iedereen wist beter, toch vervingen de NS de Beneluxtrein door de Fyra

Voormalig directeur van High Speed Alliance (HSA) Jan Willem Siebers drong er bij de top van moederbedrijf Nederlanse Spoorwegen (NS) op aan om de Beneluxtrein niet op te heffen, zo zei hij gisteren voor de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

Tijdens het testen van de nieuw ontworpen treinen in 2012 kwamen zoveel mankementen boven, dat hij het onverantwoord vond om de hogesnelheidslijn in gebruik te nemen zonder alternatief over het oude spoor.

HSA had opdracht om voor de NS het vervoer over de nieuwe lijn te verzorgen. De NS echter stopte toch met de oude verbinding Amsterdam-Brussel.

Doordat er geen alternatief meer beschikbaar was, zette iedereen tegen beter weten in alles op alles om met de flitstreinen naar Brussel te gaan rijden op de afgesproken datum van 9 december 2012, zei ook van Bas Oosthoek van spoorbeheerder ProRail.

Nee hij ging niet gerust slapen de achtste december, zei Oosthoek tegen de Tweede Kamerleden die het Fyra-drama onderzoeken. "Een feestdag was het zeker niet. Ik belde 's ochtends meteen de collega's van HSA: 'En, rijden we?'"

Volgens HSA-directeur Siebers waren er weliswaar veel mankementen, maar was de veiligheid niet in het geding, totdat een paar weken later een afdekplaat van de bodem van een trein viel door aangekoekte sneeuw en ijs. "Toen hebben we ook onmiddellijk ingegrepen." Siebers gaf toe dat de machinist die dag niet was gewaarschuwd om vaart te minderen, ondanks het dikke pak sneeuw op het spoor.

Net als woensdag kwam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) er niet best af. ProRail wilde dat de Fyra's alleen een voorlopige vergunning kregen op het Nederlandse spoor omdat er nog problemen met de software waren, zo verklaarde Oosthoek. ILT, dat werkt in opdracht van het ministerie van infrastructuur en milieu, sloeg dat advies in de wind, en gaf een vergunning af voor onbepaalde tijd. Woensdag al bleek dat ILT alleen het ontwerp heeft geïnspecteerd en niet de daadwerkelijke treinen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden