Iedereen vraagt of Connie laag wil overvliegen

Duizenden verwelkomden zaterdag op vliegveld Lelystad de eerste Nederlandse Lockheed Constellation in 40 jaar. Het vliegtuig opende destijds de weg naar het massale luchtvervoer.

MANSTON, LELYSTAD - Vlak voordat Connie haar rentree maakt in het Nederlandse luchtruim, wordt er aan de overkant van de zee nog hard gepoetst en geverfd. Het Zuid-Engelse vliegveld Manston dient als boudoir.

,,Het lijkt net de ochtend voor je gaat trouwen. Je weet dat de gasten al klaar staan en jij staat je nog gespannen op te tutten'', zegt Yvonne Russ van luchtvaartmuseum Aviodome, dat het toestel in Amerika heeft gekocht en gerestaureerd. Ruim vijftig vrijwilligers zijn de afgelopen twee jaar op en neer gevlogen naar de woestijn van Arizona om het vliegtuig in vliegbare staat te brengen. Dat is gelukt: het toestel is nu één van de twee resterende Connies van dit type (de 'korte' Connie voor 48 passagiers) dat nog kan vliegen.

Zonder problemen is het de Atlantische Oceaan over gevlogen. Alleen de bemanning had een probleem. Connie heeft geen verwarming meer, dus zat iedereen dik zes uur te vernikkelen van de vrieskou. Maar zodra er land in zicht kwam, stroomden warme gevoelens het toestel binnen.

Yvonne Russ: ,,De Schotse en Engelse vliegvelden vroegen bijna allemaal of we even laag over wilden vliegen. Ze legden al het andere verkeer stil.''

VERVOLG OP PAGINA 7

Drie beschaafde kusjes bij terugkeer Historische luchtvaart

VERVOLG VAN PAGINA 1

Vliegveld Manston is zo vereerd met het bezoek van 'Connie' dat het geen parkeergeld vraagt tijdens de laatste poetsbeurt.

Als de buitenkant van de Connie glimt en schittert in de zon, valt de haveloosheid van binnen extra op. Alles is eruit gesloopt, om gewicht uit te sparen in de tijd dat het toestel werd gebruikt als sproeivliegtuig. ,,Je kunt die insecticiden nog steeds ruiken als de deur een tijdje dicht is geweest'', zegt vrijwilliger Peter Baeten. ,,We hebben de chemicaliën af moet schrapen van leidingen en kabels. Maar de dikke koek van dat spul heeft misschien ook als conserveringsmiddel gewerkt. Roest hebben we nauwelijks gevonden.''

Als gepensioneerd vliegtuigmonteur van de Koninklijke Marine heeft Baeten veel tijd kunnen besteden aan de restauratie in Amerika. Baeten is specialist in de motoren, precies dezelfde als die in het vroegere patrouillevliegtuig van de marine, de Neptune. ,,Dat is dus bekend terrein voor mij'', zegt hij. ,,Goede motoren, maar ze zuipen olie. Samen verbruiken ze 15 liter per uur.''

Waar die olie blijft, wordt duidelijk als Connie gereed is voor vertrek naar Lelystad. Elk van de vier motoren braakt bij het starten een dikke oliewalm uit. ,,Zo hoort het'', zegt Peter Baeten. ,,Als er geen rook uit komt, dan is er iets mis.'' Eerst lopen de motoren wat reutelend, maar na een minuut of vijf staan vier maal 18 cilinders tevreden te gorgelen en komt Connie in beweging.

Ondertussen staan op vliegveld Lelystad duizenden mensen te wachten. Ook buiten, in de berm van de polderweg staan honderden auto's met nieuwsgierigen. Om kwart over één draait de Connie haar neus naar de landingsbaan voor de plechtige ontvangst. De 79-jarige Amerikaanse gezagvoerder Frank Lang, een van de weinigen die Connie nog kan vliegen, draagt witte handschoenen. Dat is geen kwestie van stijl. ,,Anders gaat mijn huid eraf'', zegt hij droog. De oude dame heeft een stevige hand van sturen nodig. Lang verbruikt drie paar handschoenen per jaar als hij met de andere vliegende Connie luchtshows afwerkt.

Drie keer stuurt Lang het toestel vlak boven de baan om te pronken met Connies rondingen en haar motorgeluid dat onbekend is voor generaties die zijn opgegroeid met gierende straalmotoren. Dan zet hij Connie op het asfalt met drie beschaafde kusjes van de banden.

Als de motoren met een laatste reutel tot stilstand zijn gekomen , gaan de deuren open voor belangstellenden. Vijf euro per persoon. Want Aviodome heeft nog niet alle kosten kunnen betalen.

Pas eind volgend jaar is het toestel weer te zien, als Aviodome is verhuisd van Schiphol naar een luchtvaartthemapark in Lelystad. Maar of Connie nog veel zal vliegen is de vraag. Want de Nederlandse overheid heeft weinig op met historische luchtvaart.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden