Iedereen kiest eigen ideale weg naar genezing

Ook veel toepassingen in de reguliere geneeskunst zijn onbewezen. (Trouw) Beeld ANP
Ook veel toepassingen in de reguliere geneeskunst zijn onbewezen. (Trouw)Beeld ANP

Kom maar, dan zal ik het afkussen, zegt moeder tegen het kind dat zijn knie geschaafd heeft. Kom maar, dan beleg ik het met een snoepje zegt een buurvrouw die het kind zag vallen. Wat jodium erop en een pleister anders kan het nog gaan infecteren zegt een behulpzame ehbo’er.

Voor welk van de drie (genees)methodes zal het gevallen kind kiezen? Ik denk dat in drie zinnen het antwoord op de vraag over de aantrekkingskracht van alternatieve geneeswijzen schuilgaat. Aandacht, begrip en troost voor de gehele mens zijn de sleutelwoorden.

Daar ontbreekt het te vaak in de reguliere geneeskunst aan. De genezing moet ook van binnen uit de patiënt komen. Ik geloof niet in wonderen of gebedsgenezing. Maar wel dat een innerlijk gerustgestelde patiënt meer genezings- en overlevingskans heeft dan een gefrustreerde. Waarom zou dat ook niet opgaan voor uitbehandelden?

Krijn Coppoolse Wijhe

De meeste dingen gaan vanzelf weer over. De dokter haalt zijn schouders op en zegt (meestal terecht): Tja, het kan dit zijn, het kan ook dat zijn. Het gaat waarschijnlijk vanzelf wel over. Laten we het even aanzien. En ja, het gaat over! Maar wie schreeuwt dan van de daken: 'Hij heeft niks gedaan en het ging toch over’?

De alterneut weet wat eraan scheelt en hoe het komt en zegt resoluut dat er wel een behandeling mogelijk is: ’Je energiebanen zijn geblokkeerd. Ik zal je voetmassage geven’ of: ’Je aura vertoont een onregelmatigheid. Ik raad je aan ’s morgens, voor je opstaat, aardappelsap te drinken’, of: ’Je ik is in onbalans. Ga onder een piramidevorm of onder een maretak zitten’, of: ’Je alvleesklier is overactief. Doe ’s nachts een paar kastanjes onder je hoofdkussen’. En het helpt! Dat vertel je aan buren en vrienden en aan ieder die het maar wil horen: ’Mij mankeerde iets, ik was lang niet in orde en nu ben ik beter! Vervolgens komen de buren en de vrienden en hun familieleden iemand tegen die niet helemaal in orde is en ze weten wel raad: ’Je moet naar die strijker, naar die acupuncturist, die homeopaat, die gebedsgenezer, dat kruidenvrouwtje.’ En ze gaan. Ongelofelijk, ze gaan! Net als in het oerwoud. Net als in de Middeleeuwen.

Cor Waringa Joure

Mijn vrouw herstelde dankzij acht behandelingen van tien minuten bij de chiropractor van haar langdurige rugpijn, nadat artsen bekkeninstabiliteit hadden geconstateerd. Zelf heb ik prostaatkanker. De uroloog stelde voor opereren of bestralen. Ik koos voor afwachten en ben begonnen met het kauwen en opeten van 60 abrikozenkernen per dag, drie maanden lang. Daarnaast veel vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen die ik dagelijks inneem. De uroloog controleert mij twee keer per jaar. Hij is tevreden.

Alternatieve geneeswijzen zijn complementaire geneeswijzen. Ze zijn een aanvulling op de reguliere geneeskunde. Mijn vrouw en ik gebruikten alternatieve geneeswijzen in overleg met en controle door de reguliere arts/specialist. Wat is daar mis mee? Zelfs minister Klink staat hier achter. In het magazine mijn welzijn zegt hij: „Mijn missie is dat iedereen achter het stuur zit van zijn /haar eigen gezondheid.”

Arie van der Veer Yde

Toen mijn zoontje 4 jaar was had hij last van hevige pseudokroepaanvallen, chronische bronchitis, en elke zes weken een longontsteking. De kinderarts aan de VU gaf antibiotica, mijn zoontje ging hollend achteruit. Ik ging naar een homeopaat. Die zei dat penicillinekuren het basisprobleem alleen maar verergerd hadden: mijn zoontje had last van indrogend slijm. Ik moest hem elke avond in zijn slaap een uur in een stoomtent leggen, ademspelletjes met hem doen (door een blaaspijp pijltjes wegschieten), en in de huiskamer een elektrische waterverdamper neerzetten. Het was een lange methode, maar de klachten verdwenen zonder nog antibiotica nodig gehad te hebben.

Twee jaar later was ik aan de beurt. Mijn darmen waren kaduuk door het Jappenkamp, de VU bleek er niks mee te kunnen, maar dankzij regelmatige consulten bij alternatieve artsen is mijn spijsvertering normaal geworden en gebleven. In 2002 kreeg ik een levensreddende tumoroperatie. De uitputting kwam ik te boven dankzij goede alternatieve hulp. Het gaat erom wat werkt in welke situatie?

Tienke Klein Amstelveen

Stel ik heb reumatoïde artritis. Dan heb ik volgens de reguliere geneeskunde een ongeneeslijke ziekte, die alleen in de hand is te houden met zware (bio)chemische middelen, terwijl ik in het alternatieve circuit niet alleen troost en begrip kan vinden voor m’n ziekte, maar ook genezing. Mits ik bereid ben om de verantwoordelijkheid voor m’n genezing op me te nemen. Dat geldt trouwens ook voor genezing in het reguliere circuit, denk aan mannen als Lance Armstrong of Maarten van der Weijden. Dat wil zeggen dat als ik verwacht beter te worden door middel van welke geneesmiddelen of therapieën dan ook, zonder m’n gedachtenpatronen, innerlijke levenshouding en/of uiterlijke levenswijze erbij te betrekken, ik geen genezing zal vinden.

In het alternatieve circuit zijn kundige mensen werkzaam, die hulp bieden bij het transformeren van gedachtenpatronen, innerlijke levenshouding en/of uiterlijke levenswijzen, zonder dat ze mij meteen naar een psychiater sturen. In het reguliere circuit word ik vooral gezien als een complex van fysische- en chemische processen. En als ze geen fysische- of chemische oorzaken kunnen vinden voor de symptomen van m’n ziekte, dan zit m’n ziekte dus tussen m’n oren en sturen ze me naar een psycholoog of psychiater. In de reguliere geneeskunde is geen plaats voor de invloed van gedachten, gevoelens en levenswijzen op ziekte en gezondheid.

Dus waarin schuilt de aantrekkingskracht van alternatieve geneeswijzen? In de mogelijkheid om dankzij m’n ziekte, m’n zelf, m’n ontwikkeling en m’n leven in eigen handen te nemen.

Jac Hielema Zwolle

Jarenlang werden baby's in couveuses onder perfecte wetenschappelijk onderzochte omstandigheden opgesloten. Het ging niet goed met deze baby's. Tot in de jaren ’80 in Amerika een nieuwe nachtzuster de regels overtrad en de baby's ging aanraken. Deze baby's groeiden ineens veel beter, onderzocht werd hoe dat kwam en de nachtzuster bekende wat ze had gedaan.

Wat alternatieven al lang beweerden, bleek nu ook in een ziekenhuis: aanraken kan genezen. Maar de wetenschappers namen dit niet zomaar aan, en gingen het vervolgens onder gecontroleerde omstandigheden ook onderzoeken bij babyratjes. En ook daar bleek aanraken essentieel voor de overleving.

Veel reguliere geneeskunst is absoluut nog onbewezen, van een aantal antidepressiva heeft men geen idee waarom ze werken, maar ze werken. Het onderscheid tussen alternatief en regulier is niet zo groot als het lijkt.

Het kaf is van het koren te scheiden, zowel bij regulier als alternatief, en dat is precies wat nu eigenlijk ook gewoon gebeurt, zowel bij Jomanda en Gaastra als bij de vele reguliere artsen die de fout gegaan.

Jan den Boer Vleuten

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden