Amsterdam

Iedereen gaat erop vooruit, maar de Amsterdammer wat minder

Het toerisme in Amsterdam groeit harder dan verwacht. Het stadsbestuur trekt 2,5 miljoen euro uit om overlast van de drukte tegen te gaan. Beeld ANP

Het linkse bestuur van Amsterdam wilde een nieuw geluid laten horen. Maar door het Rijk gaan de lasten omhoog.

Het kabinet heeft op Prinsjesdag de Nederlanders dan wel 1,5 procent meer koopkracht toegezegd, maar voor Amsterdammers geldt dat in veel mindere mate. Zij moeten komend jaar 17,7 procent méér gaan betalen voor de inzameling van huishoudelijk afval, terwijl hun onroerendezaakbelasting (ozb) met 2 procent stijgt. Ook de kosten van een nieuw rijbewijs en vergunningen stijgen, net als parkeertarieven voor bezoekers.

Meer taken dan geld

“De overheid heeft meer taken dan geld overgeheveld naar de gemeente”, vatte de Amsterdamse wethouder Udo Kock (financiën) gisteren de noodzaak van extra maatregelen samen bij de presentatie van de begroting. Die is een stuk minder groen en links dan het progressieve college zou willen. De hoofdstad krijgt in 2019 namelijk 37 miljoen euro minder van het Rijk, waardoor het tekort op de begroting oploopt tot 110 miljoen per jaar in 2022. Dat gat moeten de Amsterdammers zelf dichten. De tekorten worden vooral veroorzaakt door de kosten op het sociale domein (Wmo) en de jeugdzorg.

Kock probeerde de offers die Amsterdammers moeten brengen te relativeren met de opmerking dat toeristen nóg zwaarder worden aangeslagen. De toeristenbelasting stijgt naar 7 procent in de hele stad, terwijl die nu nog 6 procent is in Centrum, West, Zuid en Oost en 4 procent daarbuiten. De bezoekers betalen in 2019 zo'n 20 miljoen euro extra en 105 miljoen in de jaren daarna.

Het goede nieuws is dat de stad ook investeert. De wetteloosheid in het nachtelijke centrum, zoals deze zomer gesignaleerd door de Amsterdamse ombudsman, wordt aangepakt met 2,5 miljoen euro. Daarmee moet vooral overlast van bezoekers, zwerfafval en geluidsoverlast door cafés worden teruggedrongen. De verkeersdruk in het centrum wordt tegengegaan door maar liefst duizend parkeerplaatsen te schrappen. In de loop van het jaar wordt bekend welke straten autoluw worden.

Banenplan

Ook komt het college met een banenplan voor jongeren met een migratieachtergrond, statushouders en mensen met een arbeidsbeperking. Tegelijkertijd treedt de stad komend jaar hard op tegen discriminatie op de arbeidsmarkt met de inzet van mysterie-guests die undercover onderzoeken hoe werkgevers met sollicitanten omgaan.

De grootste uitgaven gaan naar scholen, naar wegen, tunnels en bruggen (over het IJ) en naar sportvoorzieningen. In totaal 1,2 miljard euro. Ook pompt de stad 1,3 miljard euro in bouwgrond, die nodig is om de woningvoorraad op peil te krijgen.

Nieuw voor de Amsterdammers in dat alle beleidsvoornemens aan een specifieke ‘afrekenbare’ periode zijn gekoppeld. In een app kunnen de inwoners controleren of hun bestuur de afspraken nakomt.

Lees ook:

Aan de toeristenstroom komt maar geen einde

Niemand verwacht dat de groei van het toerisme in Amsterdam zal stilvallen. En dus probeert de stad de drukte maar zo goed mogelijk te managen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden