Iedereen een vlog, en doe maar lekker gewoon

BAS

In 'Sterren op het Doek' (Max) vertelde Joop van den Ende vrijdag dat hij in therapie was geweest. De uitzending was een herhaling van november 2014, en toch bleef ik hangen. Hij vertelde hoe hij het zo moeilijk had gevonden dat hij als enige uit zijn grote gezin goed geboerd had. De anderen waren allemaal arm gebleven. Nog schrikt hij 's nachts wakker met de angst dat er niet genoeg geld is voor de huur of de verzekeringen. Zijn les: "Vergeet nooit waar je vandaan komt". Je mag wel de grote schoen aantrekken, maar ga er niet naast lopen. Die schoen is zo weer weg.

Van den Ende maakte een hoop mensen in de theater- en musicalwereld groot, en nu staat dochter Iris (26) aan de wieg van mediacarrières van haar tijd: van YouTubers, vloggers, Instagrammers met honderdduizenden volgers. Haar mediaproductiebedrijf MediaLane nam afgelopen april een bedrijf over dat online sterren aan nog meer succes helpt. De tip: begin een eigen YouTubekanaal want die videodienst deelt als enige wèl advertentie-inkomsten met de makers. Vloggers verdienen er duizenden euro's per maand mee.

Wat posten zij zoal in het weekend? Vraag hbo-meisjes wat ze kijken en ze noemen de vlog Beautygloss van Mascha Feoktistova. Die werkt voltijds aan haar filmpjes met tutorials over make-up en haarstijlen (Beautygloss, ruim 510.000 volgers), en over haar privéleven met haar vriend die ze Foef noemt (Vloggloss, 225.000 volgers). Dat gaat zo: "Goeiemorgen! Ik ben wakker, heb gedoucht, heb m'n shirt gestoomd. Nu even de krul in mijn haar zetten. Oh wat een uitgroei. Ik ga me opmaken en ondertussen een vlog kijken. Wie zal ik eens doen?" Ze laat de muesli zien die ze gaat eten (de verpakking lang in beeld; dat ontbijt is vast gesponsord). Dan filmt ze welke geur ze opdoet, en wat ze aan heeft (gesponsord tasje van Michael Kors). Dit weekend postte ze twee vlogs over een dagje meedoen met de ramadan. Leuk idee, maar om nou twaalf minuten te zien dat ze met Foef naar de woonmall gaat en al een beetje honger heeft...

Vlogger Enzo Knol, met 1,2 miljoen volgers en 'Knolpower'-kledinglijn, is ook zo'n ster in het uitventen van bijzaken. Hij ging nu voor het eerst in zijn leven paardrijden met vriendin Deetje. Tien minuten lang kletst hij dat hij nog niet gaat zeggen wat ze gaan doen. Kan iemand hem leren wat echt monteren is?

YouTuber Teske de Schepper (bijna 300.000 volgers) heeft meer in haar mars. Als zangeres komt ze zo langzamerhand op radio en tv; 'oude media' met kritische selecteurs, van wie zij de meeste erkenning lijkt te voelen. Haar weekvlog zette ze gisteren vier uur te laat online; ze is te druk met 'echte dingen'. Ze mag oppassen met ontvolgers; vergeet niet waar je vandaan komt, Teske.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden