ideeën over de grens

Solliciteren is als iemand versieren: je moet niet te veel je best doen

Te weinig ervaring, kreeg Mathieu Menet keer op keer te horen toen hij nog solliciteerde op de oude manier. De luchtmachtpiloot had zijn baan verloren na een conflict met een meerdere. Menet besloot het heft in eigen handen te nemen en ging op een nieuwe manier solliciteren: "Uiteindelijk is solliciteren net als iemand versieren." Op Challenges.fr en op zijn eigen site 2mois1job.eu vertelt hij erover.

Mensen denken dat ze een werkgever moeten behagen als ze solliciteren. Fout, zegt Mathieu Menet: het maakt je juist aantrekkelijk als je de werkgever of personeelswerver in een emotionele achtbaan doet belanden. Dus gebruik afwisselend een open en een afwerende lichaamstaal, toon belangstelling voor de vacante functie maar laat ook doorschemeren dat je het eigenlijk een heel suf bedrijf vindt. Als dat je lukt, hebben ze je cv niet nodig om te onthouden wie je bent. Eenvoudigweg omdat je een van de weinige kandidaten bent die ze uit hun evenwicht brengen. Zo zorg je dat een werkgever naar je gaat verlangen - naar jou alleen.

Er is waarschijnlijk geen modieuzere kunstenaar dan Ai Weiwei, schrijft newcriterion.com. "Wij vermoeden dat Ai's beroemdheid kort zal duren. Hij is een kunstenaar bij wie de attitude ver uitsteekt boven de prestatie. Voor zolang het duurt, bekleedt hij echter de toppositie in de kunstwereld." In Miami is een tentoonstelling van Chinese vazen uit de Han-dynastie die Ai Weiwei heeft overgeschilderd, terwijl op een foto te zien is hoe hij zo'n stokoude vaas kapot gooit. De plaatselijke kunstenaar Maximo Caminero bezocht de tentoonstelling, ergerde zich aan alle aandacht voor Ai Weiwei, en besloot spontaan ook een vaas kapot te gooien.

"Caminero maakte een fout door zich te gedragen als beroemd kunstenaar voordat hij beroemd kunstenaar is geworden", merkt New Criterion sarcastisch op. "Grote vergissing. Als Ai Weiwei oude kunstschatten vernielt is dat een 'metafoor voor het conflict tussen Oost en West, een conflict tussen cultuur en commercialisme'. Als een plaatselijke kunstenaar uit Florida hetzelfde probeert, staat dat gelijk aan de cel."

De rel rond de vazen doet New Criterion denken aan Marcel Duchamp, de Franse kunstenaar die nu bijna een eeuw geleden een urinoir ophing. "Met zijn readymades - gewone objecten die uit het leven van alledag werden gerukt en gepresenteerd als kunstwerken - luidde hij de grote traditie in van artistieke banaliteit waar zoveel ruimtes in de galeries en musea tot vandaag de dag mee zijn gevuld." Maar het applaudisserende publiek begreep Duchamp verkeerd. "Ik gooide [...] het urinoir in hun gezicht om ze uit te dagen, en nu bewonderen ze het vanwege zijn esthetische schoonheid", zei Marcel Duchamp. Hij besloot zijn leven verder aan het schaakspel te wijden. Het publiek dromt intussen samen rond Ai Weiwei.

Mensen overschatten hoezeer hun vrienden dezelfde opvattingen hebben als zijzelf, schrijft Kathrin Passig in het Duitse Merkur, ook te lezen op eurozine.com. Nu ze elkaar op Facebook kunnen volgen, schrikken ze van de meningen van hun vrienden, en vooral ook van de vrienden van hun vrienden. Sommigen verlaten teleurgesteld de sociale media, om terug te keren naar de echte vriendenkring.

Alleen bestaat volgens onderzoek ook in echte vriendenkringen minder consensus dan mensen denken. Dat valt niet zo op, omdat je bij een fysieke ontmoeting je mening meer voor je houdt dan op sociale media.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden