ideeën over de grens

Lezen en rekenen horen kinderen te leren. Maar is emotionele intelligentie ook een schoolvak?

Der Spiegel verkneukelt zich om zijn Britse tegenvoeter. Want ja, The Economist was, ook naar eigen zeggen, nooit zo'n uitgesproken fan van Angela Merkel. Dat weer- houdt het Britse blad er niet van om nu een krachtig pleidooi af te drukken om de bondskanselier te herkiezen, min of meer onder het motto 'mammi weet het toch het best'.

"Er is een reden dat de Duitsers met zoveel genegenheid over Merkel spreken als Mutti", schrijft Der Spiegel. "Ze is een matriarch die thuis streng kan zijn en je zelfs dwingt je kamer op te ruimen. Maar je krijgt geen slaag en je krijgt altijd je toetje. En ze zal haar uiterste best doen om je te beschermen tegen de boze buitenwereld. Je wil echt nooit bij haar weg."

Het blad vindt het dan ook niet verrassend dat de kanselier morgen waarschijnlijk wordt herkozen. Maar Der Spiegel ziet helemaal niets in de bewering van The Economist dat Merkel wel eens "de grootse leider kon worden die Duitsland en Europa zo hard nodig hebben."

Aanwijzingen dat Merkel zich zal ontpoppen tot een visionair leider, zijn er niet. Van visie kan ze niet beticht worden, meent Der Spiegel. "Mutti zit liever bij de haard en laat riskante ondernemingen aan anderen over. Als die terugkeren met de behoefte aan warmte en comfort, biedt ze dat. Er hangt wel een prijskaartje aan: onderwerping."

"Wij gokken erop dat ze herinnerd wil worden als daadkrachtig en niet als een weifelaar", besluit The Economist zijn artikel.

Der Spiegel biedt een derde mogelijkheid: "Misschien wil Merkel gewoon herinnerd worden als Mutti."

Kan - en moet - emotionele intelligentie worden onderwezen? Dat emoties ons kunnen helpen of hinderen bij het leren, en van invloed zijn op ons concentratievermogen en geheugen, lijkt niet langer betwist. Onderzoekers wijzen op een verband tussen het emotionele welzijn van een kind en zijn academische prestaties. Volgens sommige studies is dit emotionele welzijn ook een indicator voor een voorspoediger levensloop en zelfs een betere fysieke gezondheid.

Les in sociale en emotionele vaardigheid is in opmars mede door de bezorgdheid over het geweld op scholen, pesterijen en zelfmoord onder scholieren. Terwijl schoolprogramma's zich vaak richten op het bestrijden van die problemen, reikt het doel van het sociaal-emotionele leren verder: het aanleren van emotionele intelligentie die kinderen helpt hun gevoelens te onderkennen en ermee om te gaan. De New York Times (nytimes.com) beschrijft niet alleen de academische aspecten, de auteur bezocht ook de kleuterschool waar een kleuterleider de kinderen in een rollenspel 'leert' met hun gevoelens om te gaan. Zo'n 25.000 lagere scholen in de VS en Canada hebben het Second Step-programma - oorspronkelijk ontworpen om geweld op school te bestrijden - inmiddels in hun lesrooster geïntegreerd.

Hoort het wel op school thuis? "Onderwijzers en ouders gingen er doorgaans van uit dat emotionele intelligentie aangeboren is, dan wel iets is wat we thuis of gewoon in de omgang leren. In de praktijk leren vele kinderen nooit om die belangrijke vaardigheden te ontwikkelen", meent Yale-onderzoeker Marc Brackett. "Maar we zeggen toch ook niet dat een kind geen Engels hoeft te leren, omdat ze het thuis al met haar ouders spreekt?"

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden