ideeën over de grens

Veganisme is decadentie, gemengd met hypermoralisme

Onder de stedelijke burgerij rukt het veganisme op, signaleert Alexander Grau op cicero.de. Geen vlees eten is niet meer voldoende, nu zien veel mensen ook af van ei en zuivel. Dat moeten wel welvaartskinderen zijn, denkt Grau: "Nadenken over je voeding is een voorrecht. Duizenden jaren waren de meeste mensen al blij als ze iets te eten hadden, en voor veel mensen geldt dat ook nu nog."

Hij moet weinig hebben van de veganisten en hun vreemde kijk op de natuur, waar immers ook wel eens een dier wordt opgevreten of een twijgje geknakt. "Een ethiek die niet tot karikatuur wil worden, moet altijd in staat zijn zichzelf te relativeren." Omdat zulk relativeringsvermogen ontbreekt bij de veganisten, verwijt Grau ze 'moreel totalitarisme'. Meng decadentie van rijke mensen met hypermoralisme en je krijgt veganisme.

De Europese Unie was ooit een eliteproject. De oplossing die in de jaren negentig is gekozen om de bevolking er meer bij te betrekken, heeft het bepaald niet beter gemaakt, analyseert Karin Priester op blaetter.de. Haar essay is ook na te lezen op de onvolprezen site eurozine.com.

'Governance' moest de EU draagvlak geven, een modewoord in die tijd (Tony Blair sprak er graag over). Als verouderd gold de opvatting dat het openbaar bestuur uitgaat van een soeverein volk dat een parlement kiest dat vervolgens wetten aanneemt. Te hiërarchisch, te star heette het oude model. Het nieuwe bestuursmodel van de 'governance' daarentegen zou de EU transparant maken.

Sleutelbegrippen in 'governance' zijn sociale dialoog, 'stakeholders' (voordien heetten die gewoon belanghebbenden), flexibiliteit en bovenal communicatie. "De staat regeert niet meer, maar werkt samen met maatschappelijke groepen", schetst Karin Priester het nieuwe bestuursideaal.

Maar het blijken vooral de sterkste en rijkste organisaties te zijn die worden gehoord. Karin Priester trekt een parallel met de oude dictaturen in Spanje, Portugal en Chili, waar de dictator bepaalde met welke belangenorganisaties hij wilde spreken. Zij waarschuwt dat de Europese Unie zo bezig is zich om te vormen tot 'liberaal-autoritaire heerschappij'. De EU wordt een regering "van organisaties door organisaties voor organisaties".

Scholieren, de vriendin van Mick Jagger, veteranen die terugkeren uit Afghanistan: meer en meer mensen plegen zelfmoord. Dat schrijft Emily Esfahani Smith op newcriterion.com. Wat is er eigenlijk gebeurd met de vroegere morele veroordeling van zelfdoding? G. K. Chesterton schreef nog dat zelfdoding 'het absolute kwaad' was: "De mens die zichzelf doodt, doodt alle mensen; wat hem betreft wist hij de wereld uit."

Zo'n moreel oordeel is tegenwoordig ondenkbaar. Ten onrechte, betoogt Esfahani Smith: "Als we serieus mensen willen helpen de donkere nachten van hun ziel door te komen, dan moeten we met Chesterton betogen dat zelfdoding niet alleen een klinisch, maar ook een moreel probleem is."

Ze citeert de dichter en filosoof Jennifer Michael Hecht, die onlangs een aanval deed op de liberale aanvaarding van zelfmoord in haar boek 'Stay: A History of Suicide and the Philosophies Against It'. Volgens Hecht moeten we suïcidale mensen "helpen de tirannie van hun emoties te overwinnen", want als ze een eind maken aan hun leven, schaden ze anderen. Zo is zelfdoding vaak besmettelijk: na de een gaat ook de ander. 'Uitgestelde moord' noemt Hecht het daarom. Dat zelfdoding desondanks niet meer wordt gezien als moreel probleem, kenmerkt volgens Esfahani Smith onze individualistische samenleving.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden