ICT op school zorgt niet voor opvallende verbetering

Beeld ANP

Om leerlingen vertrouwd te maken met het gebruik van technologie (ICT) en om de digitale kloof te dichten, kunnen scholen beter het niveau van begrijpend lezen en rekenen opkrikken dan investeren in computers en internetverbindingen.

Dat is de verrassende conclusie van een studie die de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitvoerde in 31 landen.

Als elke leerling een basisniveau in begrijpend lezen en wiskunde bereikt, zal dat 'in onze digitale wereld meer bijdragen tot gelijke kansen dan simpelweg de toegang tot hoogtechnologische apparaten en diensten te vergroten of te subsidiëren', aldus de studie. In 2012 had 96 procent van de 15-jarige leerlingen uit de 34 onderzochte landen een computer. Slechts 72 procent gaf aan dat ze op school een computer gebruikten.

Geen opvallende verbetering
Volgens de studie halen leerlingen met een matig gebruik van computers op school iets betere resultaten dan leerlingen die slechts zelden op school met de computer werken. Maar die leerlingen die de pc op school zeer vaak gebruiken halen veel lagere resultaten, zelfs rekening houdend met hun sociaaldemografische achtergrond.

Het rapport, met als titel 'Students, Computers and Learning: Making The Connection' toont dat landen die aanzienlijk investeerden in ICT in het onderwijs 'geen enkele opvallende verbetering' lieten zien in de resultaten die ze boekten voor begrijpend lezen, wiskunde en wetenschappen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden