Hyundai-leiding kibbelt met de Grote Leider

De Zuid-Koreaanse regering wil toenadering tot het noorden, en helpt daarom bedrijven die in Noord-Korea investeren. Hyundai Asan, onderdeel van het Hyundai-concern, is het lievelingetje.

Elke Koreaan kent het verhaal wel. Zeven jaar geleden vertrok meneer Chung Ju-Yung, oprichter van de Hyundai Groep, naar Noord-Korea. Hij had bij zich: 500 koeien, 80 miljoen Amerikaanse dollars, en een verzoek aan Kim Jong-Il. Of de Grote Leider het Noorden kon openen voor Zuid-Koreaanse toeristen. De 82-jarige Chung werd gedreven door heimwee en hartzeer: hij was geboren in Noord-Korea, en wilde terug naar zijn geboortegrond.

Het hongerende noorden zei 'ja', en zo bezochten in 1998 de eerste Zuid-Koreaanse toeristen hun buurland. Chung overleed in 2001, maar had op zijn oude dag voor een doorbraak gezorgd. Het was voor het eerst in bijna vijftig jaar gelukt door te dringen in het hermetisch gesloten land. Nadien heeft Hyundai Asan niet alleen miljoenen dollars betaald aan het Noorden om reizen te kunnen organiseren naar de berg Kumgang, de berg Paektu en de historische stad Kaesong. Het bedrijf heeft ook hotels, restaurants, wegen en golfbanen rondom die plekken gebouwd.

Het is begrijpelijk dat de Zuid-Koreaanse regering in haar handen knijpt met Hyundai Asan, tot nu toe de enige reisorganisatie die deze tripjes naar het noorden verzorgt. Hyundai Asan brengt Noord-Korea letterlijk dichterbij.

Hoe dicht de Zuid-Koreaanse regering op de huid van Hyundai Asan zit, blijkt uit een akkefietje dat de Koreaanse gemoederen bezighoudt. Dat begon toen Hyundai Asan in augustus zijn topman Kim Yoon-Kyu ontsloeg wegens vermeende verduistering van overheidsgeld. Een valse beschuldiging, oordeelde de aanklager later.

Het ontslag was tegen het zere been van de Noord-Koreaanse leider, die jaren met topman Kim had samengewerkt en hem vertrouwde. üf Kim moest terugkomen, óf er werden geen zaken meer gedaan, aldus de Grote Leider.

Toen Hyundai Asan geen gehoor gaf, liet het Noorden prompt het aantal toegestane toeristen uit Zuid-Korea halveren. Een andere Zuid-Koreaanse reisorganisatie, Lotte Tour, kreeg van Noord-Korea het aanbod om óók reizen naar het Noorden te organiseren.

De Zuid-Koreaanse Herenigingsminister kwam eraan te pas om de ruzie te sussen, maar zonder succes. Nog steeds zijn het Noorden en Hyundai Asan aan het kibbelen. Maar, zo liet Hyundai Asan weten, 'binnenkort' komen de Hyundai-top en de Noord-Koreaanse regering samen om een oplossing te bedenken.

De Zuid-Koreaanse regering zit met haar neus bovenop de ontwikkelingen. Zij heeft er belang bij dat de reizen naar het noorden probleemloos verlopen.

“Hyundai Asan helpt de economie in Noord-Korea ontwikkelen“, zegt Yang Jung-Hwa van het Zuid-Koreaanse ministerie van hdkereniging. “Dat is belangrijk voor een soepele toekomstige eenwording van beide landen.“ Ze wijst op de situatie van West- en Oost-Duitsland. Het Westen moest toen alle lasten van de hereniging dragen, en mensen uit het communistische Oosten stroomden naar het kapitalistische en rijkere Westen, aldus Yang.

“Wij willen voorkomen dat hetzelfde met Zuid-Korea gebeurt. Daarom investeren wij nu in de economie van Noord-Korea. Hyundai Asan speelt bij dit alles een belangrijke rol“, aldus Yang.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden