Hybride auto nadert introductie in Nederland

Hoewel de technologie nog niet perfect is, komt volgend jaar de eerste hybride auto op de Nederlandse markt, de Toyota Prius. Een hybride auto combineert een elektromotor met een verbrandingsmotor. De hybride auto is nog lang niet schoon, maar komt wel in de buurt.

Toyota is de eerste in Nederland, maar ook andere producenten, zoals Audi en Renault, zijn hard bezig met de ontwikkeling van zo'n soort auto. De overheid werkt graag mee om het voertuig tot een succes te maken. Zo is een hybride auto vrijgesteld van de belasting op personenwagens en motorvoertuigen die de consument naast de btw betaalt bij aanschaf van een auto. Ook regelde Den Haag dat het extra gewicht van de zware accu's die een hybride type met zich meesleept, niet doorberekend wordt in de motorrijtuigenbelasting.

De Prius van Toyota rijdt al ruim een jaar in Japan rond. Volgende maand komt daar het model van Honda bij, de Insight. Deze laatste komt volgend jaar ook op de Europese markt, maar nog niet op de Nederlandse. Honda Nederland wil de verkoop in Europa naar eigen zeggen 'eerst even aankijken'. Overigens is Honda in Japan ook hard op weg met de ontwikkeling van een hybride auto met brandstofcellen in plaats van een dieselmotor. Vanaf 2003 komen er auto's die op methanol of waterstof rijden.

Audi test in Nederland ook zijn Audi Duo, de hybride variant van de A4 Avant. Waar het in de Japanse modellen om zogenoemde serieel hybride auto's gaat, is de Audi Duo een parallelle variant. Dat betekent dat de dieselmotoren in de Japanner altijd meedraait en slechts door de elektromotor wordt ondersteund. De Duitse Audi kan geheel en alleen rijden op de accu's. Alleen als de bestuurder het wil, of als het voor de gevraagde prestaties nodig is, schakelt de dieselmotor in. Het voordeel is dat de auto tijdens stadsritjes geheel geen uitstoot heeft. Gaat men de grote weg op, dan schakelt de verbrandingsmotor in en laden de accu's weer op.

Op dit moment rijden er tien Audi Duo's in Nederland rond. Halverwege volgend jaar is de testfase afgerond en besluit Audi of de wagen op de markt komt. Er is dus nog steeds een lange weg te gaan, maar het komt eraan: 'Tank leeg, stekker erin'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden