Hulporganisaties positief over armoede-initiatief grote bedrijven

Eerst zien dan geloven. Dat is de reactie van hulporganisaties op het initiatief van ABN Amro, Shell, TNT en Unilever om de bestrijding van de armoede in de wereld serieuzer aan te gaan pakken.

Die grote vier internationaal opererende ondernemingen richten momenteel een Nederlandse afdeling op van wat heet Global Compact. Dit initiatief van VN-baas Kofi Annan moet leiden tot een mondiaal netwerk van bedrijven, VN-instellingen, hulporganisaties, wetenschappers en overheden. Dat netwerk is opgericht om duurzame ontwikkeling te stimuleren en bij te dragen aan de VN-Millenniumdoelen, waaronder de halvering van de armoede in 2015.

Woordvoerders van drie grote Nederlandse hulporganisaties Oxfam Novib, Icco en Cordaid juichen het initiatief toe. Icco kende de plannen van de grote vier niet, Oxfam en Cordaid wel. „En we beraden ons of we willen toetreden tot de NL Chapter van Global Compact”, reageert de Oxfam-woordvoerder.

Pak ’m beet tien jaar geleden stonden bedrijfsleven, zeker de multinationals, en de hulporganisaties vaak lijnrecht tegenover elkaar. De hulporganisaties verklaarden de internationaal opererende bedrijven medeschuldig aan de onrechtvaardige verdeling van de welvaart in de wereld. De laatste jaren is er echter een kentering in de verhouding tussen de traditionele armoedebestrijders en de nieuwkomers op hun markt. In die zin is het initiatief van de vier grote bedrijven een markering van een trend die al langer gaande is.

Oxfam Novib onderhoudt met Shell en TNT momenteel geen relaties. Wel is er met een zekere regelmaat een beleidsdialoog met ABN Amro over onderwerpen als het bankbeleid ten aanzien van bepaalde landen of markten voor delfstoffen. Die gesprekken vinden plaats tegen de achtergrond van de zogeheten Equator-principes, beginselen die de banken hanteren bij investeringen in grote projecten. Met Unilever is Oxfam Novib in gesprek geweest over de teelt van soja in Indonesië. Deze organisatie zal de vier koplopers beoordelen op onder meer hun inspanningen om het peloton bedrijven dat meedoet te laten groeien.

Bij Icco en Cordaid denken ze er net zo over. „Het glas kan half leeg, maar ook half vol zijn. Het is toe te juichen dat bedrijven van deze naam hun bijdragen gaan leveren. Van belang is dan of zij armoedebestrijding opnemen in de kern van hun bedrijfsvoering en ook eisen gaan stellen aan hun toeleveranciers”, stelt een Icco-medewerker. Icco heeft alleen een ontluikende relatie met Unilever. Het gaat daarbij om een project in Liberia. Daar probeert Unilever een keten op poten te zetten rondom de oliehoudende noot van de Allanblackia-boom, een actie die in Ghana met de ontwikkelingsorganisatie SNV wordt ondernomen. Icco heeft verder een relatie met supermarktketen Albert Heijn.

Cordaid is gisteren een nauwe samenwerking aangegaan met ABN Amro. De bank heeft in Brazilië, via dochter Banco Real, al een redelijk omvangrijk programma van microfinancieringen. Samen met Cordaid gaat de bank nu in India microfinanciering (kleine leningen voor armen) op een bredere leest schoeien. Hulporganisatie en bank tekenden daarvoor een samenwerkingsovereenkomst. Passend bij de trend van de laatste jaren zullen er waarschijnlijk meer samenwerkingsovereenkomsten volgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden